Skandia: sluta spela roulette med inaktiva premiepensionssparares pengar

I dagens premiepensionssystem kan inaktiva sparare förlora hundratusentals kronor på mycket kort tid alldeles inför pensionen, trots att sex av sju premiepensionssparare uttalat föredrar jämn och stabil avkastning före hög risk med potentiellt hög avkastning. Det framgår av en analys av premiepensionssystemet som Skandias pensionsekonom Mattias Munter har genomfört. Slutsatsen är en tydlig rekommendation till Pensionsgruppens utredare Stefan Engström om att AP7 Såfa (Sjunde AP-fonden) bör bytas ut mot traditionell pensionsförsäkring med återbäring.

Mitt perspektiv för analysen har varit som finansiell rådgivare, vilket innebär att jag utgår ifrån en kartläggning av spararnas behov. Min slutsats är att systemet idag är så dåligt anpassat till inaktiva sparares behov att det vore direkt oansvarigt för en finansiell rådgivare att rekommendera den lösningen till en enskild person med samma behov, säger Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

I analysen framgår bland annat att sex av sju premiepensionssparare uttalat föredrar jämn och stabil avkastning före hög risk med potentiellt hög avkastning. Så som dagens system är utformat placeras premiepensionen för den som inte väljer aktivt i den statliga fonden AP7 Såfa. Analysen visar att den har en så pass hög risk även vid pensionsåldern att passiva sparare kan förlora 200 000 kronor under det sista året inför sin pension om avkastningen utvecklas som den gjorde år 2008*.

– Det här är en anmärkningsvärd kontrast mellan behov och lösning, framförallt då det finns alternativ. Alla andra pensionssystem i Sverige bygger på traditionell pensionsförsäkring, där det bevisligen går att få jämnhet för spararna utan att ge avkall på avkastning. Om Engströms översyn utgår ifrån spararnas behov och förutsättningar så kommer dagens ickevalslösning AP7 Såfa bytas ut mot sådana trygga alternativ som faktiskt passar icke aktiva sparare, säger Mattias Munter.

Analysen visar även att det finns en stor grupp sparare som säger sig ha tid och intresse att själva sköta placeringen för sin premiepension, samt tycker att det är viktigt med ett stort utbud. Utmaningen består alltså i att bevara stor valfrihet för den aktiva gruppen samtidigt som man tar bättre ansvar för den stora grupp som inte vill göra aktiva val.

Mattias Munters analys presenterades vid en pressträff. Presentationen från den hittar du via länken nedan. Om du inte hade möjlighet att delta vid pressträffen men vill få analysen presenterad och kommenterad får du gärna höra av dig.

* Notering om beräkningen

AP7 Såfan konstruerades år 2010. Då fördes tillgångarna i Sjunde AP-fondens Premiesparfonden över till AP7 Aktiefond och AP7 Räntefond skapades. Fördelningen mellan de två fonderna anpassas för en enskild sparare under dennes livscykel. I beräkningen har vi därmed utgått ifrån avkastningen år 2008 för Premiesparfonden, medan vi simulerat AP7 Räntefond med ett index för långa svenska obligationsfonder. AP7 Aktiefond utvecklades med -36,2 procent år 2008 och nämnda ränteindex utvecklades med +9,1 procent. Fördelningen vid 65 års ålder, dagens norm för pensionering, är 65 procent i AP7 Aktiefond och 35 procent i AP7 Räntefond. I beräkningen har vi utgått ifrån att ifall pensionsåldern förskjuts kommer denna fördelning att appliceras på den nya pensionsåldern. Med denna fördelning blir utvecklingen på hela premiepensionskapitalet därmed -20,3 procent vid ett år jämförbart med år 2008.

Mattias Munter, pensionsekonom Skandia, 08-788 14 37
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/hem/Om-Skandia/Press/Intro/

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.