Skandia ansluter sig till Climate Investment Coalition

Skandia har som första svenska aktör beslutat att ansluta till det danska offentlig-privata initiativet Climate Investment Coalition (CIC), och kommer göra ett åtagande att göra gröna investeringar. CIC har idag ett gemensamt åtagande om 50 miljarder dollar riktat mot klimatinvesteringar. Ytterligare mobilisering av kapital pågår inför klimatmötet COP26 i november. Det nya åtagandet ligger i linje med att Skandia ska fördubbla sina klimatrelaterade gröna investeringar till 2025, i enlighet med bolagets klimatfärdplan.

– Genom Climate Investment Coalition kan vi tillsammans öka tempot och fokuset på förnybar energi och andra klimatlösningar. Vi är första svenska aktör som ansluter oss till initiativet och uttalar ett investeringsåtagande, men förhoppningsvis ansluter fler svenska pensionsförvaltare. Tillsammans kan pensionsbranschen göra verklig skillnad för klimatet, säger Frans Lindelöw, koncernchef på Skandia.

Climate Investment Coalition och anslutna bolag har hittills åtagit sig att gemensamt investera 50 miljarder dollar i förnyelsebar energi och andra klimatinvesteringar fram till år 2030. Flera nordiska investerare kommer nu att bidra till att CIC:s investeringsram kan utökas. Skandias andel av det totala åtagandet kommer att offentliggöras under hösten 2021. Målet är att investera tiotalsmiljarder kronor för att påskynda klimatomställningen och möta Paris-avtalets målsättning.

– Investeringar för det långa perspektivet måste göras nu och det finns inte tid att vänta med att allokera kapital till klimatomställningen. Vi tror att många gröna investeringar kan ge både god avkastning och samtidigt finansiera klimatomställningen. Finanssektorn har fått en nyckelroll och hela branschen måste vara med i det skiftet på marknaden, säger Lars-Göran Orrevall, kapitalförvaltningschef på Skandia.

Om Climate Investment Coalition
Climate Investment Coalition (CIC) är ett offentlig-privat partnerskap mellan Danish Ministry of Climate, Energy & Utilities,Insurance & Pension Denmark, Institutional Investors Group on Climate Change (IIGCC), Finance Denmark and World Climate Foundation.

Mer Information

Pontus Haag

Presschef
press@skandia.se