Skandia bryter sig in på kommunmarknaden

Den första maj får de kommunanställda i nio Kronobergskommuner sina pensioner administrerade av ett nytt pensionsbolag, Skandia. Upphandlingen har pågått en längre tid och avgjordes i dagarna av Kammarrätten.

Vad gäller marknaden för tjänstepensioner i kommunsektorn har den i många år stått relativt stilla med ett fåtal aktörer och begränsad rörlighet. Dagens besked om att Skandia får förtroendet att sköta pensionsadministrationen och försäkringslösningarna för de nio Kronobergskommunerna, med tillhörande bolag, är därför en viktig milstolpe.

– Skandia visar nu att den satsning som pågått under ett antal år nu börjar ta fart på riktigt, säger Jan Karlsson, chef för offentlig affär på Skandia Liv. Dels genom Kronobergsavtalet, men också genom att vi under början på 2011 vunnit administrationsupphandlingarna för Enköping och Solna. Under slutet på 2010 vann vi försäkrings- och administrationsupphandlingarna för Överkalix och Ulricehamn.

Affären omfattar cirka 20 000 anställda. Avtalstiden är på drygt fyra år, plus två möjliga optionsår. Kommunerna som omfattas är Alvesta, Tingsryd, Lessebo, Ljungby, Markaryd, Älmhult, Växjö, Uppvidinge och Högsby.

– Att det kommer in nya aktörer på marknaden innebär fördelar på såväl kommun- som individnivå. Förutsättningarna för bättre pensionssystem och utveckling av t.ex. nya prognosverktyg är betydligt bättre på en marknad i förändring, något som i förlängningen gynnar den kommunanställde, säger Jan Karlsson.

För ytterligare information kontakta:
Jan Karlsson, chef för offentlig affär Skandia Liv, tel 08-788 17 75

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen.
Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual‐gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om i världen. Läs mer på www.skandia.se.

Taggar: