Skandia erbjuder rådgivning live via dator och telefon

Det kan kännas tryggt att se rådgivaren man pratar med när det är dags att ta stora ekonomiska beslut. Att få rådgivning ska vara enkelt och bekvämt. Nu kan Skandia erbjuda sina kunder rådgivning live via sin egen dator eller en app i sin mobiltelefon, oavsett var man befinner dig.

Förra året lanserade Skandia direktrådgivning via telefon, vilket innebär att kunderna själva kan ringa in och direkt få prata med en rådgivare. Som ett fortsatt steg mot ökad tillgänglighet erbjuder Skandia nu rådgivning live. Kunden kan se rådgivaren och följa rådgivningen via sin dator, eller via en WebEx-app* i sin mobiltelefon. Därmed är det möjligt att få rådgivning var man än befinner sig, hemma i soffan eller i sommarstugan – det enda som behövs är internetuppkoppling samt dator, iPhone/android-telefon eller surfplatta.

Har man inte tiden att boka ett besök och ta sig till ett rådgivningskontor saknades det tidigare ett alternativ för den som ändå vill kunna se rådgivaren i samtalet och följa hela processen via sin dator i ett videosamtal.

– Där såg Skandia en möjlighet att vara unika på marknaden och erbjuda även möjlighet till rådgivning live. Det förenklar för kunden som i och med detta kan vara i sin hemmiljö och själv styra över när man vill få rådgivning, säger Mats Törnros, Chef Skandia Rådgivningscenter Stockholm.

Skandia ser sparandet som livets största affär och för att få fler att ta tag i sin ekonomi och sitt sparande är det viktigt att kunna möta kunden på kundens villkor. Jeanette Hauff är sparekonom på Skandia och hon vet att många i en stressig vardag inte prioriterar att se över sitt sparande utan lätt skjuter fram det. Att boka ett rådgivningsbesök och ta sig någonstans blir ofta ett för stort steg.

– Många kunder önskar vägledning i sina ekonomiska beslut och ser en trygghet i att kunna se rådgivaren man pratar med, och självklart vill vi kunna möta ännu fler kunder. Det kan handla om att föra en dialog med kunderna i sociala medier eller som i detta fall erbjuda möjligheten att möta oss i den typ av rådgivning som passar kunden bäst.

Skandias live-rådgivning ska förmedla en upplevelse och skapa samma känsla som ett fysiskt rådgivningsmöte. Kunden får se allt som rådgivaren gör på sin dator; verktyg, diagram, siffror och placeringsförslag.

När det gäller säkerheten kring rådgivningen kan kunden känna sig trygg. Rådgivaren kan inte se innehållet på kundens dator, det är endast kunden som via rådgivarens dator kan följa Skandias verktyg Totalkollen, i vilket rådgivaren går igenom kundens ekonomi.

* WebEx gör det möjligt att streama video och enkelt dela dokument och annat på datorn. Det går att få rådgivning även via iPhone eller android genom att ladda ner appen Cisco WebEx Meetings.

Läs mer och se en film som visar hur rådgivningen går till:
Rådgivning live via dator och telefon

Mats Törnros, Chef Skandia Rådgivningscenter Stockholm, mats.tornros@skandia.se, tel: 08-788 12 52

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen.
Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual‐gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om i världen. Läs mer på www.skandia.se.

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.