Skandia finansierar innovativt projekt mot högt blodtryck

Idag blev det känt att Region Uppsala ger ut en ny innovativ hälsoobligation, för en preventiv vårdinsats mot högt blodtryck. Skandia finansierar ensamt hälsoobligationen med 80 miljoner kronor. 15 000 individer ska screenas under tre år. Projektet beräknas ge stora kostnadsbesparingar, rädda liv och undvika allvarliga sjukdomar.

Sjukvården i Sverige och globalt står inför stora utmaningar. Idag går stora delar av den offentliga vårdens resurser till att vårda de som redan är sjuka. I dagsläget läggs inom vården en alltför liten del på förebyggande insatser. Hälsoobligationen är en innovativ finansiering som tillför nytt kapital till sjukvården.

-Vi på Skandia är glada att tillsammans med Region Uppsala och SEB visa vägen för hur problem kan lösas med hjälp av gott samarbete och innovation. Vår ambition att uppnå både betydande samhällsvinster och god avkastning för våra sparare, säger Lars-Göran Orrevall, chef för Skandias kapitalförvaltning.

Skandia finansierar ensamt hälsoobligationen med 80 miljoner kronor. Satsningen, tillsammans med Region Uppsala och SEB, löper under fem års tid. Det förväntade utfallet är att 9 000 behandlingar kan initieras. Insatsen genomförs separat från den ordinarie vården och finansieras med externa medel. Efter fem år förväntas insamlade data kunna peka på hur väl insatsen faller ut. Förhoppningen är stora hälsovinster och en stor ekonomisk besparing.

Insatsen passar också väl in i Skandias övriga arbete kring hälsa där prevention är något vi aktivt arbetar med hos våra försäkringstagare med lovande resultat. Enligt Skandias årliga rapport Samhällsförluster för sjukskrivningar skulle Sverige kunna spara över 24 miljarder kronor per år genom förebyggande insatser för att se till att minska inflödet av sjuka.

- Vi söker aktivt investeringar och vill leda marknaden till än flera lösningsinvesteringar som gör skillnad. Hälsoobligationen är ett gott exempel på ett innovativt samarbete mellan offentlig sektor och pensionskapital där våra ca 1.5 miljoner sparare bidrar till en hållbar utveckling, räddar liv och samtidigt får avkastning på sina pengar, säger Alexander Onica, chef för Ränte- och Valutaförvaltningen på Skandia.

För mer information:

Läs mer i Region Uppsalas pressmeddelande här.

Läs faktablad om hälsoobligationen här.

Läs frågor och svar om hälsoobligationen här.

Carl Otto Engberg, presskontakt, 0708-339052

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se