Skandia fördelade 60 miljarder kronor i återbäring 2021

60 miljarder kronor. Så mycket fördelade* Skandia till sina kunder i Skandia Liv (traditionell förvaltning) under 2021. Det innebär en genomsnittlig återbäringsränta för spararna på 13,9 procent för helåret 2021 och 6,5 procent för de senaste 15 åren.

– Vi har lämnat ett mycket starkt år bakom oss med en genomsnittlig återbäringsränta på 13,9 procent. Det är ett resultat av att vi har en mycket framgångsrik kapitalförvaltning med en diversifierad portfölj liksom en stark utveckling på marknaderna, säger Frans Lindelöw, vd och koncernchef på Skandia.

Skandia har under de senaste åren haft en god avkastning. Bolagets långsiktighet inom onoterade tillgångar är en av många anledningar.

– Vår traditionella förvaltning har varit en trygg och stark sparform för det långsiktiga sparandet. Att vi under de senaste 15 åren har kunnat leverera en hög återbäringsränta på 6,5 procent är ett styrkebesked. En långsiktig hög återbäring skapar förutsättningar för trygga pensioner för våra kunder, säger Frans Lindelöw.

*Fördelningen är preliminär och försäkringskapitalet kan både öka och minska över tid.

Elin Mattsson, presskontakt, 0706-605958,
elin.mattsson@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se