• Skandia/

Skandia första bank att leverera individuellt pensionssparande (IPS) till Minpension.se

Som första bank levererar Skandia uppgifter om det privata pensionssparandet IPS till Minpension.se. Från idag kan Skandias kunder därmed se hela sitt privata pensionssparande på Minpension.se.

Pensionssparare som har valt att spara till pensionen i en bank genom IPS, individuellt Pensionssparande, har fram till idag inte kunnat se sina uppgifter på pensionsportalen Minpension.se. Men idag startar Skandia, som första bank, leveransen av IPS-uppgifter och ger därmed sina kunder möjlighet till en heltäckande bild och prognoser av den framtida pensionen.

– Det är jättekul att som första bank börja leverera information om individuellt pensionssparande till Minpension.se. Det betyder att ännu en pusselbit för våra pensionssparare faller på plats, och jag ser fram emot att våra konkurrenter förhoppningsvis bidrar med samma sak framöver, säger Öyvind Thomassen, Skandias bankchef.

Under de senare åren har pensionsinformationen på Minpension.se förbättrats markant när fler pensionsbolag har anslutit sig till portalen och utökat sina leveranser, samtidigt har informationen om bankernas produkt IPS saknats helt.

– Vi vill ge alla som tjänar in till pension i Sverige en enkel helhetsbild av sin pension. Därför är det viktigt för oss att också få med pensionssparandet i bank. Skandias leverans av IPS-uppgifter är ett stort steg framåt och vi hoppas att övriga banker ska se kundnyttan och snart komma efter, säger Anders Lundström, vd på Min Pension.

Har du en IPS i Skandia?
Uppgifterna uppdateras kontinuerligt och om du inte kan se din IPS direkt efter inloggning kan du beställa en uppdatering av dina pensionsuppgifter. Gör så här:
1)      Logga in på Minpension.se
2)      Klicka på ”uppdatera mina uppgifter”

Tänk på det här!
För att prognosen ska bli rätt ska du ta bort uppgifter som du själv har registrerat på Minpenion.se om din IPS från Skandia. Tänk på att leveransen från Skandia saknar uppgifter om eventuellt månadssparade. Detta kan påverka din prognos.

För att ta bort information om IPS du själv lagt till. Gör så här:
1)      Logga in på Minpension.se.
2)      Gå till den gröna fliken som innehåller information om privat pension.
3)      Om du har matat in egna uppgifter syns ett papper och en penna till höger om värdedatumet. Klicka på ikonen.
4)      Klicka på knappen ”Ta bort” och bekräfta.

Öyvind Thomassen, Skandias bankchef, 08-463 62 12
Jonas Collet, Skandias presschef, 08-788 20 39
Anders Lundström, vd Min Pension, 08-522 785 44
Maria Eklund, pressansvarig Min Pension, tfn 08-522 785 42