Skandia första halvåret 2016: Infrastrukturinvesteringar lyfter portföljen

Totalavkastningen i Skandias traditionella livportfölj uppgick till 2,5 procent under första halvåret 2016. Det innebär en genomsnittlig avkastning på 7,3 procent under de senaste fem åren. Investeringar i europeisk infrastruktur har under första halvåret avkastat bäst med hela 25 procent.

Årets första hälft inleddes med en period där marknaden präglades av en stark motvilja att ta risk. Inledningen innebar också fallande börskurser som sedan följdes av en stabil återhämtning. Som en effekt av brexit föll börserna på bred front i slutet av juni. Nedgången blev dock kortvarig och marknaderna återfick snabbt självförtroendet med hjälp av nya omfattande centralbanksstimulanser.

Skandias väldiversifierade portfölj har klarat den volatila marknaden väl. Förutom aktier och de affärsstrategiska tillgångarna har samtliga tillgångsslag bidragit till den positiva avkastningen under halvåret.

– Det är särskilt våra reala tillgångar som utvecklats väl under årets första hälft. Tillgångsslag som realobligationer, fastigheter, råvaror, private equity och infrastruktur har alla haft en god utveckling. Våra investeringar i europeisk infrastruktur har gått bäst och toppar med en avkastning på hela 25 procent under årets första hälft, säger Hans Sterte, chef för Skandias kapitalförvaltning.

Skandia har jämfört med första halvåret 2015 tappat i försäljning inom sparförsäkring. Det beror bland annat på en lägre återbäringsränta för traditionell försäkring. En annan förklaring är att förändringarna gällande avdrag för privat pensionssparande haft mindre effekt 2016 än föregående år. 2015 drevs branschens nyförsäljning upp av att många kunder lade om sitt privata pensionssparande när avdragsrätten kraftigt begränsades.

– Tappet i försäljningen jämfört med samma period förra året var väntat. Vi ser under andra kvartalet en positiv trend jämfört med första kvartalet inom både privat- och företagsförsäljningen, säger Skandias koncernchef Frans Lindelöw.

Bankens utlåning har ökat till 52,4 miljarder kronor, jämfört med 46,6 miljarder kronor vid årsskiftet. Den ökade utlåningen beror främst på en stark tillväxt inom Skandias bolåneaffär, något som också avspeglat sig i stigande marknadsandelar under det första halvåret.

– Det är glädjande att vår bank fortsätter visa god tillväxt inom bolåneaffären. Ett diversifierat erbjudande innehållande både bank och försäkring är en av nycklarna till att vi ska kunna öka försäljningen, säger Frans Lindelöw.

Under april sålde Skandia 25 procent av aktierna i norska Skandiabanken till Altor som därmed blev största ägare. Efter försäljningen har Skandia en ägarandel om 5 procent. Försäljningen av den norska bankverksamheten är en del av bankens fokusering på svenska marknaden där majoriteten av kunderna finns.

Nyckeltal för Skandia, första halvåret 2016 (motsvarande period 2015 inom parantes):

• Totalavkastningen för traditionell förvaltning uppgick till 2,5 (5,8) procent under första halvåret 2016. Femårsgenomsnittet uppgick till 7,3 procent.
  • Koncernens förvaltade kapital uppgick till 578 miljarder kronor, jämfört med 571 miljarder vid årsskiftet. Den svenska traditionella portföljen stod för 389 miljarder kronor och svensk fond- och depåförsäkring för 141 miljarder kronor.
  • Koncernens utlåning uppgick till 52,4 miljarder kronor, jämfört med 46,6 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Solvensgraden uppgick till 163 procent jämfört med 167 procent vid årsskiftet och den kollektiva konsolideringsgraden uppgick till 107 jämfört med 106 procent vid årsskiftet.
  • Inbetalda premier uppgick till 18 212 (23 055) miljoner kronor för koncernen varav inbetalda premier för traditionell förvaltning på den svenska marknaden uppgick till 9 865 (12 985) miljoner kronor.
  • Den viktade nyförsäljningen för sparförsäkringar på den svenska marknaden uppgick till 2 168 (2 643) miljoner kronor, varav försäljningen av traditionellt förvaltad försäkring stod för 1 463 (1 804) miljoner kronor och försäljningen av fond-och depåförsäkring för 705 (840) miljoner kronor.
  • Skandia justerade den 1 augusti 2016 återbäringsräntan från 4 till 3 procent.

Bifogat finns delårsrapporten 2016.

Förklaringar till några facktermer
Solvensgraden är ett mått på ett bolags förmåga att infria de löften det har gett till sina kunder inom traditionell förvaltning och visar värdet på bolagets totala tillgångar jämfört med värdet av det som man har lovat sina kunder i form av framtida garanterade utbetalningar. Kollektiv konsolideringsgrad är ett mått som visar relationen mellan värdet av tillgångarna och kundernas samlade försäkringskapital inom traditionell förvaltning.

Resultatet för Skandias bankverksamhet har publicerats separat. Du finner det i Skandias pressrum.

Frans Lindelöw, Skandias koncernchef, 08-788 10 20

Pontus Haag, Informationsansvarig Skandia, 08-788 47 12

Pressrum inklusive foton:  http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se