Skandia gör det enklare att välja hållbara fonder

Det kommer att bli enklare för spararna att förstå vad olika fonders hållbarhetsarbete betyder i praktiken och att göra jämförelser. Skandia börjar nu på sin fondplattform att tillämpa Hållbarhetsprofilen, en ny standard för fonders hållbarhetsinformation.

– Tidigare har detta varit en djungel för enskilda kunder att sätta sig in i då alla bolag gjort olika. Att hållbarhetsprofilen nu sätts som en standard blir en mindre revolution för de kunder som vill kunna jämföra olika fonder och göra medvetna val. Standarden för fonders hållbarhetsinriktning kommer också att stärka förväntan på fondförvaltare att vara öppna med hur de arbetar med hållbarhet och vilka krav de i sin tur ställer på bolagen i sin portfölj. Vi uppmanar exempelvis alla fondförvaltare på vår plattform att ansluta sig till standarden, säger Lena Hök, Skandias hållbarhetschef.

Swesif, som är ett branschforum för hållbara investeringar där ca 40 finansbolag ingår, har tillsammans med medlemsföretagen utarbetat en informationsstandard för hållbarhetsarbete i fondförvaltningen – Hållbarhetsprofilen. Det gör det enklare för sparare och andra intressenter att jämföra fonders hållbarhetsarbete. Skandia, som varit drivande i arbetet med Swesif, är först ut med att göra det möjligt för kunderna att sortera fonderna på det egna fondtorget utifrån hållbarhet. Redan i dag kan besökarna på Skandias hemsida välja att enbart se de fonder som rapporterar enligt hållbarhetsprofilen, och dessutom få upp profilen för varje enskild fond.

Hållbarhetsprofilen är ett komplement till fondfaktabladen som beskriver fondens arbete med etik- och hållbarhetsfrågor utifrån tre kategorier: positivt urval, exkludering och påverkan på bolag som fonden investerar i. Hållbarhetsprofilen är även implementerad hos Pensionsmyndigheten och i dag är det ett krav för de 150 PPM-fonder som har miljö-etisk märkning (M/E-fonder).

– Ökad begriplighet är avgörande, men det ännu viktigare är jämförbarheten som Hållbarhetsprofilen ger. När hela den privata fondbranschen får en gemensam informationsstandard kan spararna jämföra alla hållbara fonder oavsett plattform. Det har Skandia varit drivande för att åstadkomma, säger Johan Florén, ordförande Swesif.

Under 2015 kommer ytterligare ett antal fondtorg att introducera Hållbarhetsprofilen som informationsstandard för fondernas hållbarhetsarbete. Alla Skandias egna fonder har sedan förra året en hållbarhetsprofil synlig på hemsidan och i takt med att fler fonder från andra bolag får en hållbarhetsprofil gör Skandia de tillgängliga.

– Målet är att det blir lika enkelt att göra hållbara fondval som det blir att välja mellan eko-bananer eller besprutade i matvarubutiken, säger Lena Hök.

Lena Hök, hållbarhetschef Skandia, 08-463 74 60
Johan Florén, ordförande Swesif, 070-555 80 58

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press

Bli kund på: http://www.skandia.se