Skandia höjer återbäringsräntan till tre procent

Från och med den 1 mars 2023 höjer Skandia den ordinarie återbäringsräntan på kundernas traditionellt förvaltade försäkringskapital från nuvarande två procent till tre procent.

– Tack vare en långsiktig investeringsstrategi med god riskspridning höjer vi nu återbäringsräntan från 2 procent till 3 procent. Ett ytterligare bevis för att vår traditionella livportfölj är en trygg och stabil sparform som står emot kraftiga rörelser på finansmarknaden. Oavsett om det är goda tider eller som nu, mer utmanande, fortsätter vi vårt arbete med att skapa god avkastning till våra ägare och kunder, säger Frans Lindelöw, VD och koncernchef på Skandia.

Fakta om traditionell förvaltning i Skandia

• Traditionell förvaltning innebär att kunden ger Skandia förtroendet att placera sparkapitalet.
  • Kapitalet placeras i en rad olika tillgångar, för att sprida riskerna och ge högre avkastningspotential. I portföljen finns en väl avvägd mix av bland annat räntebärande papper, noterade och onoterade aktier, fastigheter och infrastruktur.
  • Avkastningen fördelas ut till kunderna löpande genom återbäringsräntan, men den fördelningen är inte garanterad.
  • Garantiräntan, som används för att beräkna premier och garanterade förmåner, är för närvarande 1,25 procent före avdrag för skatt och avgifter och den andel av premien som ligger till grund för garantin är 80 procent. (gäller ej produkten GP Plus, som har en annan form av garanti).
  • När kunden sedan går i pension, utbetalas eventuell återbäring tillsammans med utbetalningarna av garanterad förmån.
  • Skandias genomsnittliga återbäringsränta de senaste 15 åren (2008–2022) uppgår till 6,2 procent före avdrag för skatt och avgifter.
  • Från årsskiftet till och med den 31 januari har Skandias totalavkastning uppgått till 2,2 procent.
  • Solvensgraden, det vill säga bolagets tillgångar i förhållande till de garanterade åtagandena gentemot försäkringstagarna, uppgick per den 31 januari till 209 procent, vilket innebär att bolaget har en mycket god finansiell ställning.
  • Den kollektiva konsolideringsgraden, ett mått som visar relationen mellan Skandias tillgångar och värdet av kundernas samlade försäkringskapital, uppgick per den 31 januari till 104 procent.
  • Totalt förvaltat kapital i den traditionella livportföljen uppgick till 576 179 MSEK per sista januari.

Johanna Näsholm, presskontakt, 072 221 14 94
johanna.nasholm@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har drygt 750 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se