Skandia höjer garantin för pensionssparande

Nu höjer Skandia premiegarantierna för pensionssparande i Skandia Liv (traditionell förvaltning) från 80 till 100 procent.

Från och med den 1 april kommer nya premieinbetalningar inom Skandia Liv (traditionell förvaltning) att få en garanti på 100 procent. Det innebär att hela inbetalningen används för att beräkna de garanterade pensionsbeloppen framöver. Garantiräntan som används för att beräkna garanterade utbetalningsbelopp är oförändrad på 1,25 procent.

– Till följd av högre marknadsräntor kan vi nu höja garantin för pensionssparande i Skandia Liv vilket gör sparformen ännu tryggare för våra kunder. Balansen mellan trygghet och förutsättningar för god avkastning är viktig och tack vare vår starka finansiella ställning så kan vi både stärka tryggheten och behålla bra förutsättningar för att pensionskapitalet fortsätter växa, säger Frans Lindelöw, koncernchef och VD på Skandia.

Förändringen innebär samtidigt att förmånsbestämda försäkringar blir 20 procent billigare för samma utlovade pensionsbelopp.

För inflyttat kapital så kommer motsvarande garantier att höjas från 75 procent till 80 procent. Kapitalförsäkringar berörs inte av förändringen.

Fakta om traditionell förvaltning i Skandia

• Traditionell förvaltning innebär att kunden ger Skandia förtroendet att placera sparkapitalet.
  • Kapitalet placeras i en rad olika tillgångar, för att sprida riskerna och ge högre avkastningspotential. I portföljen finns en väl avvägd mix av bland annat räntebärande papper, noterade och onoterade aktier, fastigheter och infrastruktur.
  • Avkastningen fördelas ut till kunderna löpande genom återbäringsräntan, men den fördelningen är inte garanterad.
  • Garantiräntan, som används för att beräkna premier och garanterade förmåner, är för närvarande 1,25 procent före avdrag för skatt och avgifter och den andel av premien som ligger till grund för garantin är 100 procent från den 1 april. (gäller ej inflyttat kapital samt kapitalförsäkring).
  • När kunden sedan går i pension, utbetalas eventuell återbäring tillsammans med utbetalningarna av garanterad förmån.
  • Skandias genomsnittliga återbäringsränta de senaste 15 åren (2009–2023) uppgår till 6,3 procent före avdrag för skatt och avgifter.
  • Från årsskiftet till och med den 29 februari har Skandias totalavkastning uppgått till 0,8 procent.
  • Solvensgraden, det vill säga bolagets tillgångar i förhållande till de garanterade åtagandena gentemot försäkringstagarna, uppgick per den 29 februari till 207 procent, vilket innebär att bolaget har en mycket god finansiell ställning.
  • Den kollektiva konsolideringsgraden, ett mått som visar relationen mellan Skandias tillgångar och värdet av kundernas samlade försäkringskapital, uppgick per den 29 februari till 104 procent
  • Totalt förvaltat kapital i den traditionella livportföljen uppgick till 581,2 miljarder per sista februari

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på skandia.se