Skandia huvudpartner till nystartade Pluskommissionen

Idag lanseras Pluskommissionen – ett initiativ för att få en mer positiv syn på livserfarenhet och bättre tillvarata all outnyttjad kompetens. Skandia går in som huvudpartner för att denna samhällsnyttiga verksamhet ska bli verklighet.

– Vi är väldigt glada över att kunna möjliggöra Pluskommissionen som en ny kraft i svensk samhällsdebatt. Skandia kommer att bidra med vår expertis inom pension och hälsa och ser fram emot att tillsammans med kommissionen vara en del av att driva positiv förändring på ett viktigt område, säger Frans Lindelöw, Skandias koncernchef och VD.

I en Demoskopundersökning som Pluskommissionen låtit göra anser 85% av svenska folket att det går en tydlig åldersgräns redan vid 50 år för när man inte längre är attraktiv på arbetsmarknaden. Detta ska ställas mot att en majoritet uppger att de vill jobba så länge de kan, även efter uppnådd pensionsålder.

– Vår hälsoutveckling har ju inneburit att medellivslängden fortsätter att öka och att förutsättningarna för längre arbetsliv för fler aldrig har varit bättre. Men om attityderna i samhället inte hänger med så riskerar vi ett enormt slöseri av kompetens och resurser, vilket i sin tur leder till lägre pensioner för individen och samtidigt sätter ytterligare press på pensionssystemet, säger Mattias Munter, Pensionsekonom på Skandia.

Pluskommissionens mål är att skapa plusvärden för samhälle, företag och individer. Attityderna till ålder i allmänhet, och till äldre i synnerhet, behöver ändras för att frigöra fler möjligheter under våra allt längre liv.

– Från kommissionens sida är vi särskilt glada att vi har just Skandia som partner i detta som länge varit engagerade i frågor kring ett hållbart arbetsliv och ålderism. Nu kommer vi tillsammans arbeta för att Sverige som land kan bli bättre på att tillvarata den stora potentialen som finns i den seniora arbetskraften, säger John Mellkvist, generalsekreterare för Pluskommissionen och sedan många år tillbaka engagerad i åldersfrågor.

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på skandia.se

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har drygt 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se