• Skandia/

Skandia investerar 600 miljoner i Göteborgs Stad för att bidra till biologisk mångfald

Pensionsbolaget Skandia investerar 600 miljoner i en ny obligation utgiven av Göteborgs Stad. Investeringen stödjer stadens arbete för ökad biologisk mångfald, och därmed bidrar Skandia till skyddet av särskilt värdefulla naturområden och åtgärder för hotade arter som är värda att bevara. Investeringen stöttar FN:s globala utvecklingsmål nummer 15 – ekosystem och biologisk mångfald.

– Med den nya investeringen har Skandia totalt investerat över 25 miljarder kronor i obligationer och gröna obligationer som syftar till att påskynda omställningen till ett hållbart samhälle i enlighet med FN:s globala utvecklingsmål, säger Olof Klockhoff, portföljförvaltare på Skandias kapitalförvaltning.

Obligationen har en löptid på 4 år och Göteborgs Stad har rating AA+ av S&P.

– Som pensionsbolag var detta ett bra tillfälle att kunna bidra till investeringar i miljö och biologisk mångfald. Genom investeringen kan vi stötta Göteborgs Stads arbete som har tydliga mål i närtid. Investeringen är ett bra exempel på hur vi som pensionsförvaltare kan bidra till kommunernas arbete med hållbar utveckling, fortsätter Olof Klockhoff.

Från första kvartalet 2021 har Göteborgs Stad ett nytt miljö- och klimatprogram för åren 2021–2030. Satsningen på biologisk mångfald och ekosystemtjänster är centralt i programmet. Ekosystemtjänster är ett samlingsbegrepp för naturliga lösningar som till exempel skapar renare luft och vatten eller motverkar översvämningar och skogsbränder. Den globala utrotningen av arter och nedbrytningen går i hög takt. Genom koordinerade och kraftfulla åtgärder vill Göteborgs Stad bryta utvecklingen. Målet för Göteborg är att senast 2030 ha tillräckliga arealer av naturtyper och livsmiljöer för att bevara de arter som finns i kommunen och ge förutsättningar för att utveckla ekosystemtjänster.

Pontus Haag, presschef, 08-788 47 12
pontus.haag@skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 750 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra drygt 1,7 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se