Skandia investerar för hållbar tillväxt och fattigdomsbekämpning

Skandia investerar 900 miljoner kronor i en obligation för att bekämpa hunger och fattigdom utfärdad av IFAD (International Fund for Agricultural Development). Investeringen innebär att Skandia, tillsammans med ytterligare investerare, köpt en sjuårig hållbar obligation på totalt en miljard svenska kronor för att stödja hållbar tillväxt och inklusive utveckling på landsbygden i utvecklingsländer.

Investeringarna i obligationerna kommer att stödja omvandlingen av livsmedelssystem i syfte att göra dem mer rättvisa och hållbara. Det inkluderar hjälp till småskaliga jordbrukare att anpassa sig till klimatförändringar, diversifiera sin livsmedelsproduktion och förbättra deras tillgång till marknader och teknik.

– Investeringar som denna bidrar till att uppnå värdeskapande och livskvalitet i ett bredare perspektiv, utöver att skapa avkastning till våra kunder och ägare. Skandia fortsätter med denna investering att bidra till en mer hållbar utveckling, i Sverige såväl som utomlands. Det säger Alexander Onica, chef ränte- och valutaförvaltning på Skandia.

Genom emissionen säkrar IFAD en betydande del av sin finansieringsplan för 2024. Målet är att nå upp till motsvarande 3,4 miljarder amerikanska dollar för att bekämpa fattigdom, hunger och klimatförändringar i över 90 länder.

IFAD, som erhöll två AA+ kreditbetyg 2020, utfärdade sin första hållbara obligation 2022 för att utforska nya finansieringsmodeller och stödja sårbara befolkningsgrupper i låg- och medelinkomstländer. Organisationen blev därmed den första FN-fonden, utöver Världsbanksgruppen, som agerar på kapitalmarknaderna.

Läs mer om emitteringen hos IFAD

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se
Pressrum inklusive foton finns på skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har knappt 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se