Skandia investerar i blå obligation

Skandia har investerat 365 miljoner kronor i en vattenobligation utfärdad av Nordiska investeringsbanken, NIB. Arbetet med att hitta fler hållbara investeringar är mer prioriterat än någonsin för Skandia.

Den femåriga obligationen omfattar totalt 1,5 miljarder SEK och ska finansiera investeringar i skydd och bevarande av vattenmiljöer. Det kan till exempel handla om vattenrening eller vattenrelaterade klimatprojekt. Obligationen, av NIB döpt till Nordic–Baltic Blue Bond, har en trippel-A rating av Standard and Poor’s respektive Moody’s.

–Att som pensionär kunna ta ett kvällsdopp och veta att ens pensionspengar bidragit till att man har frisk tång och fiskstim runt fötterna tror jag kommer att kännas väldigt bra, säger Lars-Göran Orrevall, Chef för Skandias kapitalförvaltning.

Skandia vill hitta investeringar som gör att kunderna kan leva gott i en sund miljö när de blir äldre. Den långa tidshorisonten gör att pensionspengar lämpar sig väl för långsiktiga stabila investeringar i hållbar infrastruktur.

–Investeringen i en blå obligation passar bra i  Skandias klimatfärdplan där vi fasar ut fossila investeringar och gör fler gröna investeringar. Målet är att reducera vårt innehav i fossila bränslen med 75 procent till 2025, säger Lars-Göran Orrevall.

Minskade investeringar i fossila bränslen frigör många miljarder för investeringar i bolag som sysslar med till exempel förnyelsebar energi, CO2-effektiviserande lösningar, gröna obligationer och hållbar infrastruktur.

Markus Sjöqvist, tf presschef, 0705-660138

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 650 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se