Skandia investerar över 400 miljoner i statens första gröna obligation

Pensionsbolaget Skandia investerar 425 miljoner i Riksgäldens första gröna obligation. Obligationen ska bidra till att påskynda klimatomställningen för att kunna uppnå Sveriges miljö- och klimatmål.

- Investeringen är en del i arbetet med att fortsätta öka andelen klimatinvesteringar i vår portfölj. Att obligationen är mörkgrön och når den högsta nivån av hållbarhet var ytterst viktigt för investeringen. Vi har tidigare gjort investeringar som stöttat de globala hålbarhetsmålen. Nu får vi stötta målen även här hemma, vilket känns extra viktigt som svenskt pensionsbolag, säger, Lars-Göran Orrevall, kapitalförvaltningschef på Skandia.

Intresset för obligationen var mycket stort och efterfrågan var större än tillgången. Löptiden för obligationen är 10 år. Obligationen kommer att finansiera statens investeringar i till exempel skydd av värdefull natur, klimatinvesteringar och järnvägsunderhåll.

- Det är glädjande att vi gått i land med investeringen som har ett brett fokus och inkluderar hållbar infrastruktur som Skandia själva har stor erfarenhet från att investera i. Vi fortsätter leta efter bra hållbara obligationer för att ställa om till fler och större klimatinvesteringar i portföljen, säger Alexander Onica, chef för ränteförvaltning på Skandia.

Pontus Haag, presschef, 08-788 47 12
pontus.haag@skandia.se

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 650 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se