Skandia justerar boräntor fr o m 2020-01-09

Till följd av högre upplåningskostnader har Skandia beslutat att höja boräntorna. Lägsta räntan som Skandia erbjuder nu är 1,28 procent (1,29% effektiv ränta) med maximal rabatt.

Skandia har beslutat att höja räntan på bolån för samtliga bindningstider. Orsaken till justeringen är att upplåningskostnaderna för banken stigit under hösten och de har fortsatt stiga efter Riksbankens höjning av reporäntan i december.

- Vi har under senare delen av hösten sett ökade upplåningskostnader och de har fortsatt upp efter Riksbankens räntehöjning i december. Det är därför nödvändigt för oss att göra en justering av våra boräntor, säger Johanna Cerwall, vd på Skandias bank.

Skandias lägsta ränta med maximal rabatt är efter förändringen 1,28 procent (1,29% effektiv ränta) för lån med 3 månaders bindningstid.

Skandia ändrar från och med 9 januari 2020 räntan för bolån enligt följande:

Bindningstid   Förändring (procentenheter) Listränta   Ny ränta med maximal rabatt
3 mån +0,19 2,19% 1,28% (1,29% effektiv ränta)
1 år +0,14 2,24% 1,33% (1,34% effektiv ränta)
2 år +0,14 2,24% 1,33% (1,34% effektiv ränta)
3 år +0,09 2,24% 1,33% (1,34% effektiv ränta)
5 år +0,09 2,24% 1,33% (1,34% effektiv ränta)

Skandias prismodell för bolån är fullt transparent. Modellen belönar kunder med tjänstepension, dvs. har du tjänstepension i Skandia får du en lägre boränta. Utöver tjänstepension spelar lånets storlek, belåningsgrad och sparande också in. Med maximal rabatt blir räntan 1,28 procent (effektiv ränta 1,29 procent) på 3 månaders bindningstid.

Carl Lundborg, presskontakt, 08-787 10 14

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 700 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 2 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se