Skandia justerar bundna boräntor fr o m 2019-11-08

Till följd av högre upplåningskostnader har Skandia valt att höja boräntor för lån med en bindningstid mellan 1–5 år. Listräntan för lån med tre månaders bindningstid lämnas oförändrad. Skandia erbjuder därmed fortsatt ned till 1,09 procent i ränta med maximal rabatt.

Skandia har beslutat att höja räntan för bolån med 15 års bindningstid med 0,100,15 procentenheter. Listräntan för lån med 3 månaders bindningstid lämnas oförändrad. Orsaken till justeringen är att upplåningskostnaderna stigit kraftigt under hösten.

Räntemarknaden har under hösten förändrats och räntorna har stigitMed anledning av ökade upplåningskostnader för längre räntebindningstider är det nödvändigt för oss att göra en justering av våra räntor, säger Johanna Cerwall, vd på Skandias bank.

Skandias lägsta ränta med maximal rabatt är fortsatt 1,09 procent (1,10 procent effektiv ränta) för lån med 3 månaders bindningstid.

Skandia ändrar från och med 8 november räntan för bolån enligt följande:

Bindningstid    Förändring (procentenheter)  Listränta    Ny ränta med maximal rabatt
3 mån  -  2,00%  1,09% (effektiv ränta, 1,10%)
1 år  +0,10  2,10%  1,19% (effektiv ränta, 1,20%)
2 år  +0,10  2,10%  1,19% (effektiv ränta, 1,20%)
3 år  +0,15  2,15%  1,24(effektiv ränta, 1,25%)
5 år  +0,15  2,15%  1,24(effektiv ränta, 1,25%)

Skandias prismodell för bolån är fullt transparent. Modellen belönar kunder med tjänstepension, dvs. har du tjänstepension i Skandia får du en lägre boränta. Utöver tjänstepension spelar lånets storlek, belåningsgrad och sparande också in. Med maximal rabatt blir räntan nu 1,09 procent (effektiv ränta 1,10 procent) på 3 månaders bindningstid.

Pontus Haag
Presschef
pontus.haag@skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 700 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 2 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se