Skandia-lån nyckelfaktor för ny svensk cancerklinik

Skandia lånar ut 750 miljoner kronor till Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling, KAS, via ett tjugoårigt obligationslån. KAS har bildats av sju landsting med syftet att bygga upp och driva en anläggning för avancerad strålbehandling av cancer, tillgänglig för alla patienter i Sverige oavsett bostadsort, som ska ligga i Uppsala. Enligt planen ska de första patienterna behandlas år 2015 och investeringen kosta ungefär en miljard kronor.

– Den här finansieringen är avgörande för att möjliggöra investeringen i Nordens första anläggning för protonbehandling av cancer, en unik form av strålbehandling med färre biverkningar än traditionell strålning av cancertumörer. Därför var det viktigt för oss att hitta en långsiktig partner som vi känner förtroende för, och det gör vi för Skandia, säger Olle Mattsson, förbundsdirektör, KAS.

Obligationslånet löper från den 1 oktober 2012 med en fast ränta om 3,67 procent per år, motsvarande 150 räntepunkter över den tjugoåriga swapräntan. Det emitteras till 100 procent av nominellt värde och noteras på NASDAQ OMX Stockholm.

– Vi är glada att vi är en av få investerare som har muskler nog att kunna ta en sådan här investering helt själva. Vi letar ständigt långsiktiga investeringar som kan matcha garantierna som vi erbjuder våra kunder och den här investeringen är ett bra tillskott till vår ränteportfölj. Dessutom är den extra rolig att göra då våra kunder tjänar på den dubbelt, eftersom vi bidrar till att förverkliga ett viktigt tillskott till svensk sjukvård, säger Lars-Göran Orrevall, chef investeringsstrategi, Skandia.

Pareto Öhman och Bois & Partners har varit finansiella rådgivare och arrangörer till KAS i obligationsemissionen, som är mycket speciell då det tidigare aldrig funnits någon marknad för obligationslån till kommunalförbund.

Om Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling

2006 bildade sju landsting tillsammans Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling. Kommunalförbundet har till uppgift att bygga upp och driva Skandionkliniken, skapa förutsättningar för optimal behandling samt utveckla verksamheten.

Bakom kommunalförbundet står Landstinget i Uppsala län, Landstinget i Östergötland, Region Skåne, Stockholms läns landsting, Västerbottens läns landsting, Västra Götalandsregionen och Örebro läns landsting. Kostnaden för Skandionkliniken inklusive utrustning är beräknad till cirka en miljard kronor.

Lars-Göran Orrevall, chef investeringsstrategi, Skandia, 08-788 17 29
Jerker Swanstein, KAS, 070-855 55 54
Ulrika Stener, Pareto Öhman, 08-402 52 18
Christer Bois, Bois & Partners, 070-855 55 54
Jonas Collet, presschef, Skandia, 08-788 20 39
Pressfoton Skandionkliniken: http://www.skandionkliniken.se/index.php?page=pressbilder

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.