Skandia lanserar fossilfria indexnära fonder med låga avgifter

Skandia har under våren och sommaren lanserat flera aktivt förvaltade fonder med hållbarhetsfokus. Nu lanseras även indexnära fonder med marknadens lägsta avgifter i hållbarhetskategorin. Samtliga fonder är fossilfria och avgiften är 0,25 procent.

̶  Nu tar vi nästa steg och utökar vårt erbjudande för hållbart sparande genom att göra om fyra av våra indexnära fonder så att de får en låg klimatrisk och hållbarhetsfokus. Ambitionen är att fonderna ska vara bland de främsta ur ett hållbarhetsperspektiv inom kategorin indexnära fonder, säger Annelie Enquist, vd Skandia Fonder.

De fyra indexnära fonderna som görs om är Skandia Europa Exponering, Skandia Nordamerika Exponering, Skandia Japan Exponering och Skandia Global Exponering med ett sammanlagt förvaltat kapital om 14 miljarder kronor. Fondernas namn, avgift och risknivå behålls men hållbarhetsnivån och jämförelseindex förändras.

Förändringen innebär att bolag som utvinner eller genererar kraft från fossila bränslen, producerar vapen, tobak, cannabis eller kränker internationella normer utesluts helt. För att vara indexnära krävs därför ett nytt jämförelseindex. Fonderna kommer numera att följa nya jämförelseindex som Skandia utvecklat i samarbete med MSCI, där bolag på Skandias exkluderingslista för fonder med hållbart fokus utesluts.

̶  Fonderna kommer använda vår investeringsprocess för hållbar indexnära förvaltning. Det betyder att bolag med starkare hållbarhetsprofil ges en högre vikt och bolag med svagare hållbarhetsprofil ges en mindre vikt i fonderna, säger Andreas Detterfelt, chef för aktieförvaltning på Skandia.

Förvaltningen av fonderna görs i nära samarbete med Skandias hållbarhetsteam, som gör bedömningar av hur bolagen hanterar väsentliga hållbarhetsfrågor som till exempel klimat och miljö, arbetsvillkor, mänskliga rättigheter och affärsetik.

̶  Efterfrågan på hållbarhet växer och de nya Exponeringsfonderna utökar våra möjligheter att möta kundernas olika sparbehov. Med marknadens lägsta avgifter i hållbarhetskategorin finns nu fyra breda indexnära fonder som täcker många av de stora viktiga aktiemarknaderna, säger Per Lindgren, chef förvaltarval och hållbarhetsanalys.

Pontus Haag, presschef, 08-788 47 12
pontus.haag@skandia.se

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 650 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se