Skandia lanserar marknadsledande digitalt rådgivningsverktyg

Skandia utvecklar pensionsrådgivningen ytterligare med ett nytt marknadsledande digitalt rådgivningsverktyg. Verktyget tar hänsyn till allmän pension, tjänstepension och privat pensionssparande. Det som gör verktyget unikt är att det genomlyser kundens ekonomiska situation utifrån ett pensionsperspektiv och på en nivå som inte tidigare funnits på marknaden.

– Till skillnad från många digitala rådgivningsverktygen på marknaden tillämpar vi inte portföljoptimering. Vi utgår istället från samma bedömningar om marknaden och omvärlden som ligger till grund för förvaltningen av Skandia Livs stora tillgångsportfölj. Därefter görs en individuell anpassning med hänsyn till kundens ekonomiska situation, inställning till risk och sparhorisont. Baserat på det får kunden ett sparande i fond- eller livförvaltning utifrån sina förutsättningar som ger bäst nytta, säger Lars-Göran Orrevall, kapitalförvaltningschef på Skandia.

Verktyget går igenom önskad pensionsnivå, önskad pensionsålder, hur mycket du bör spara i förhållande till inkomst, utgifter, riskprofil och hur aktiv du som sparare vill vara. Därefter får du ett förslag på vilken sparform som passar just dina unika behov. Det som är unikt är att verktyget genomlyser kundens ekonomiska situation utifrån ett pensionsperspektiv utan att behöva boka tid för rådgivning.

–  Med ett nytt verktyg kan vi erbjuda kunderna en rådgivningsupplevelse på en ny nivå i vårt digitala kundmöte. Allt du behöver göra är att boka in en kvart med dig själv för att få koll på din pension och kunna fatta välgrundade beslut. Vi kommer nu kunna möta ännu fler kunder på deras villkor. Vi kan nu erbjuda kvalificerad pensionsrådgivning oavsett om du besöker ett kontor, väljer att möta oss i vårt nya digitala verktyg, via telefon eller genom delad skärm och video. Det innebär att vi kan hjälpa ännu fler kunder med deras pensionsplanering, säger Lasse Ericsson, försäljningschef på Skandia.

Testa det nya rådgivningverktyget på Skandia.se.

Pontus Haag, presschef, 08-788 47 12
pontus.haag@skandia.se

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 700 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 2 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se