Skandia lanserar ny hälsopodd: ”Hur är läget egentligen?”

Denna vecka är det äntligen dags för premiären av Skandias nya podcast, "Hur är läget egentligen?" I podcasten tar vi er med på en inspirerande resa där vi delar med oss av de senaste rönen inom hälsa och välbefinnande. Vi kommer att utforska spännande ny forskning och spränga gränserna för vår kunskap. Häng med oss och låt oss tillsammans skapa en bättre och hälsosammare värld!

– Podcasten är ett av flera sätt för oss att ta plats i samhällsdebatten och bidra till att sprida kunskap och forskning. Hälsa är ett prioriterat område för Skandia, vi ser i samhället idag en splittrad bild av hälsoläge med till viss del ökande skillnader i hälsa mellan olika grupper. Så behöver det inte vara, ju fler vi är som visar på vikten av ett gott hälsoarbete desto större blir möjligheten till förbättring, säger Stina Liljekvist, chef Strategisk kommunikation och Marknad på Skandia.

Varje dag ställer vi frågan ”Hur är läget?”. Men vi skulle behöva lägga till ”egentligen” för att fånga upp de viktiga frågorna om hälsa och mående. En kvart varannan vecka möter vi kunniga, intressanta och inspirerande gäster som alla brinner för att vi ska må bättre, förebygga ohälsa och bli långsiktigt hållbara i karriären och på fritiden.

– Det känns viktigt och kul att få vara med och sätta ljuset på hälsa utifrån ett arbets- och karriärsperspektiv. Under hösten hoppas jag bland annat vi kan få svar på hur mobilerna påverkar oss på jobbet, hur vi kan bli bättre på att fokusera i vårt multitaskande samhälle och hur fler arbetsgivare kan arbeta förebyggande tillsammans med medarbetarna, säger Carl Otto Engberg som leder podcasten.

I det första avsnittet får vi möta Sissela Nutley som är doktor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet, föreläsare och författare. Vi pratar hjärnhälsa och hur vi kan påverka våra hjärnor för att må bättre, öka fokus och bli och mer effektiva. Inom kort gästas podden av bland andra Christian Benedict, Björn Hendensjö, David JP Phillips samt Micael Dahlén, bland många andra.

Det första avsnittet av podcasten Hur är läget, egentligen? finns tillgänglig där poddar finns eller genom länken: Hur är läget egentligen?

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se