Skandia Liv anpassar prognosräntan

Skandia Liv anpassar prognosräntan, som styr prognoserna för de framtida pensionsutbetalningarna, efter det rådande ekonomiska läget. Anpassningen innebär att prognosräntan justeras från intervallet 2-5 procent till 2-3 procent för vissa försäkringsprodukter. Förändringen påverkar inte de garanterade försäkringsbeloppen, försäkringskapitalets storlek eller utbetalningar för försäkringar som börjat utbetalas före 1 januari 2012.

Vi anpassar vår prognosränta efter det finansiella läget, som har inneburit att förväntningarna på den framtida avkastningen har sänkts. I Sverige har till exempel tioårsräntan på bara ett halvår sjunkit från 2,9 till 1,7 procent, säger Håkan Ljung, Chefaktuarie Skandia Liv.

Anpassningen innebär att prognoserna för kundernas framtida utbetalningar blir försiktigare än tidigare. Förändringen följer Skandia Livs policy för prognosräntor som anger att räntan ska sättas med försiktighet, att den ska baseras på förväntningarna om den framtida avkastningen och på den förväntade inflationen.

– Syftet med prognosräntan är att styra försäkringstagarens utbetalningar så att de blir jämna, och helst något stigande, under hela utbetalningstiden, säger Håkan Ljung, Chefaktuarie Skandia Liv.

Den nya prognosräntan påverkar följande traditionellt förvaltade försäkringar tecknade före den 6 juni 2009, som i dag har en prognosränta som är högre än 3 procent:

• De privata försäkringarna Skandia Framtid, Allemanspension, Allt-i-ett
  • Försäkringarna i Skandia Livs tjänstepensionsprogram
  • Skandia Livs kryssvalsprodukter för tjänstepension, exklusive GarantiPension Plus.

De prognostiserade beloppen som Skandia Livs kunder kan se i internetbanken är uppdaterade utifrån de nya antagandena.

Jonas Jansson, presschef Skandia, 08-788 20 39

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen.
Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual‐gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om i världen. Läs mer på www.skandia.se.

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.