Skandia Liv bästa livbolag

När Sveriges största oberoende pensionsrådgivare ska utse det bästa livbolaget, faller valet på Skandia Liv. 1,2 miljoner kunder får därmed ett kvitto på att de valt ett förstklassigt pensionsbolag.

– Det är roligt att konstatera att Söderberg & Partners värderar långsiktigheten i vårt arbete, säger kapitalförvaltningschef Hans Sterte. Genom en unik portföljsammansättning har vi kunnat säkra värdet på kundernas sparkapital även i tuffa tider, och ändå kunnat ge den bästa avkastningen i branschen under 2009, hela 16,4 procent. Den årliga Trafikljusrapporten från pensions- och försäkringsrådgivaren Söderberg & Partners visar vilka sparbolag i olika kategorier som får grön, gult och rött ljus. I kategorin Livbolag tog Skandia Liv topplaceringen för 2009. Skandia Livs framgångar sträcker sig dock längre än så, eftersom bolaget levererat en genomsnittlig återbäringsränta på 8,0 procent de senaste 15 åren. Förutom en branschledande återbäring omfattar sparformen också en generös garanti. Fakta om sparande i Skandia Liv Genom att välja traditionell livförvaltning i Skandia Liv får spararen tillgång till en portfölj med en bredd och ett djup som är omöjligt för en privatperson att efterlikna. Tack vare ett kapital på 281 miljarder kronor vid utgången av 2009 har Skandia Liv kapacitet att identifiera nischade tillgångsslag och teckna fördelaktiga avtal med leverantörer i hela världen. Långsiktigheten, diversifieringen och riskspridningen är utmärkande för Skandia Livs portfölj. Till skillnad från många andra sparformer finns en garanti i botten, som innebär att kunden vid utbetalning inte bara får pengarna tillbaka, utan även en extra ränta som för närvarande är 2 procent.