Skandia Liv delårsresultat första halvåret 2009

• Totalavkastning: 5,5 (-6,9) procent • Solvensgrad: 157 (171*) procent • Kollektiv konsolideringsgrad: 95 (98) procent • Återbäringsränta: 0 (3) procent • Premieinkomst: 5,5 (6,7) miljarder • Resultat: 44,7 (-23,4*) miljarder

Halvårets positiva resultat förklaras främst av minskade försäkringstekniska avsättningar som gett en resultateffekt på 32,8 miljarder SEK. Denna resultateffekt beror till huvudsak på att diskonteringsräntan har gått upp under året. - Även om vi nu kan redovisa ett starkt resultat bör man vara försiktig med att jämföra resultatet i ett livbolag över kortare perioder. Ändringar i räntenivån har en oproportionerligt stor inverkan, eftersom de påverkar de försäkringstekniska avsättningarna, säger Bengt-Åke Fagerman, vd på Skandia Liv. En bättre temperaturmätare är därför solvens och långsiktig avkastning. Det är glädjande att Skandia Livs avkastning utvecklats mycket positivt under första halvåret 2009. Finansmarknadernas utveckling under sommaren har dessutom ytterligare förbättrat situationen. Kapitalavkastningen gav en resultateffekt på 13,6 miljarder SEK och premieinkomsten uppgick till 5,5 (6,7) miljarder SEK. Driftskostnaderna har minskat med 10 procent till följd av det kostnadsbesparingsprogram som påbörjades under förra året och fortsätter under detta år. Driftskostnaderna uppgick till 0,8 miljarder SEK, vilket motsvarar 0,60 procent i relation till genomsnittligt förvaltat kapital. Den positiva avkastningen förklaras främst av den starka återhämtningen på världens aktiemarknader under det första halvåret. Totalt förvaltat kapital har därmed ökat till 260 miljarder SEK jämfört med 253 miljarder SEK vid årsskiftet. Den genomsnittliga kapitalavkastningen över de senaste 15 åren uppgår till 7,2 procent. Även solvensen har påverkats positivt av ovan nämnda ränteutveckling, och uppgick till 157 procent jämfört med 127 procent vid årsskiftet. Den kollektiva konsolideringsgraden uppgick till 95 procent per sista juni jämfört med 91 procent vid årsskiftet. Den viktade nyförsäljningen under första halvåret 2009 minskade med 25 procent i jämförelse med samma period föregående år och uppgick till 1,04 miljarder SEK. Sedan delåret stängdes har Skandia Liv tillkännagivit positiva förändringar inom kapitalförvaltningen. Bolaget har avslutat det gamla avtalet och tecknat ett helt nytt avtal med DnB NOR och väljer samtidigt nya förvaltare för de utländska aktie- och ränteportföljerna. I det nya avtalet, som träder i kraft 1 september 2009, fortsätter DnB NOR att förvalta en stor del av Skandia Livs svenska aktie- och ränteportfölj, men på helt nya villkor. Samtidigt väljer Skandia Liv Barclays Global Investors (BGI) för förvaltning av en portfölj utländska aktier, och BlackRock kommer att förvalta Skandia Livs utländska obligationsportfölj. De nya avtalen gynnar Skandia Livs kunder genom bland annat avsevärt sänkta totalförvaltningskostnader med effekt från 1 september. För mer information om de nya förvaltningsavtalen, se www.skandia.se/liv Alla uppgifter avser Skandia Liv Sverige om ej annat anges. Koncernen omfattar även dotterbolagen i Danmark och Finland.