Skandia Liv delårsresultat första kvartalet 2008

• Återbäringsränta: 3 procent
• Premieinkomst: 3,4 miljarder SEK
• Årets resultat: -22,4 miljarder SEK

Totalavkastningen uppgick till -5,6 (3,1) procent. Sett över den senaste tioårsperioden har Skandia Liv haft en totalavkastning som uppgår till i genomsnitt 7,3 procent per år. Den negativa avkastningen förklaras främst av utvecklingen på aktiemarknaden. Solvensgraden uppgick till 162 procent jämfört med 179 procent vid årsskiftet. Den kollektiva konsolideringsgraden uppgick till 100 procent per sista mars jämfört med 107 procent vid årsskiftet.

- Skandia Liv har en fortsatt god solvens men svängningarna på kapitalmarknaden gör att vi måste vara restriktiva med en återbäringsränta på tre procent, säger Bengt-Åke Fagerman, vd Skandia Liv.

Premieinkomsten uppgick till 3,4 (3,8) miljarder SEK. Årets resultat uppgick till -22,4 (13,4) miljarder SEK. Det negativa resultatet förklaras i sin helhet av två poster; kapitalavkastningen och försäkringstekniska avsättningar. Kapitalavkastningen är negativ vilket gett en resultateffekt på -16,8 miljarder. De försäkringstekniska avsättningarna har ökat, vilket påverkat resultatet med -5,6 miljarder, varav sjunkande räntor står för merparten av denna post.

Totalt förvaltat kapital uppgår till 283 miljarder SEK jämfört med 303 miljarder SEK vid årsskiftet. Förändringen beror främst på kapitalavkastningen.

Driftskostnaderna uppgick till 0,4 (0,4) miljarder SEK, vilket motsvarar 0,57 (0,58) procent i relation till förvaltat kapital, vilket är i nivå med samma period föregående år.

Alla uppgifter avser Skandia Liv Sverige om ej annat anges. Koncernen omfattar även dotterbolagen i Danmark och Finland.