Skandia Liv höjer återbäringsräntan till 4%

Från och med den 1 oktober 2009 höjer Skandia Liv återbäringsräntan på kundernas försäkringskapital från nuvarande 0 procent till 4 procent.

Den starka utvecklingen på världens aktiemarknader under senare tid gör att återbäringsräntan kan justeras upp. Bengt-Åke Fagerman, vd Skandia Liv, kommenterar: ”Att vi kan höja återbäringsräntan är ett bevis på att långsiktigheten i vår portföljstrategi är rätt. Vi har en portfölj som bevisligen klarar exceptionell nedgång, men som också har rätt sammansättning när finansmarknaderna lyfter. Med tanke på att vi – trots den omfattande finanskrisen – kunde undvika ett återtag av kundernas pensionskapital, är det mycket glädjande att redan nu kunna låta våra kunder ta del av avkastningen.” Utöver den höjda återbäringsräntan, har Skandia Livs erbjudande ytterligare stärkts tack vare de nya externa förvaltningsavtal som nyligen ingåtts. De nya avtalen med DnB NOR, BlackRock och BGI sänker kapitalförvaltningskostnaderna avsevärt och resulterar i ett mycket kostnadseffektivt sparande för Skandia Livs kunder med goda möjligheter till bra avkastning.