Skandia Liv lyser grönt i granskning

Skandia Liv fortsätter fram i gröna vågen när Söderberg & Partners analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. I analysen granskas vad pensionsbolagen gör bra och mindre bra varefter de betygsätts med trafiksignaler.

Analysen omfattar 11 pensionsbolag som bedöms i tre kategorier: process för hållbara investeringar, påverkansarbete samt hållbarhetsambitioner och värdeskapande. Enbart Skandia och ytterligare två bolag får grönt ljus och kan köra vidare.

Söderberg & Partners motivering för Skandias bedömning är:
”Skandia behåller även de sitt gröna betyg i perspektivet. De har ett bra ESG-team som stöttar kapitalförvaltningen och hållbarhetsinformation tas upp ofta på möten med kapitalförvaltningen. Årligen måste alla medarbetare genomgå en obligatorisk utbildning inom hållbarhet. Skandia har en tydlig kommunikation om sitt hållbarhetsarbete, där de bland annat redovisar deras påverkansarbeten och har en lista på alla uteslutna bolag och anledningen bakom. Hållbarhetsresurser finns i alla relevanta organisationsenheter vilket möjliggör integrering av hållbarhet i alla verksamheter som berör den traditionella portföljen”

”Det är skönt att få ännu ett kvitto på att vår höga hållbarhetsambition ger resultat. Våra investeringar ska göra gott både för planeten och spararna. Vi har en klimatfärdplan som vi följer och den är ett viktigt redskap för att vi ska fortsätta vara bland de bästa”, säger Lars Göran Orrevall, Kapitalförvaltningschef på Skandia.

”Skandia har nu fått grönt betyg även detta år. En framgångsfaktor är det goda samarbetet inom kapitalförvaltningens där ESG-teamet*, portföljförvaltarna och andra medarbetare hela tiden tillsammans vässar hur vi integrerar hållbarhet på bästa sätt i våra förvaltningsprocesser”, säger Per Lindgren, gruppchef för enheten Förvaltarval.

*ESG syftar på hur kapitalförvaltare beaktar sociala, miljömässiga och ekonomiska hållbarhetsaspekter vid investeringar

Vill du veta mer:
Markus Sjöqvist

Tf. presschef
+ 46 8-787 10 14
Markus.sjoqvist@skandia.se

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 700 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se