• Skandia/

Skandia Liv utvalt som leverantör i pensionsupphandlingen för 700 000 privatanställda tjänstemän.

Pressmeddelande 20070222

Skandia Liv blev en av vinnarna i upphandlingen av ITP-tjänstepensionen för landets 700 000 privatanställda tjänstemän. Från och med 1 juli i år får de möjlighet att teckna Skandia Livs nya produkterbjudande, GarantiPension Plus, som förenar säkerhet med chans till riktigt hög värdeökning.

Skandia Liv blev ett av de livförsäkringsbolag som kommer att garantera att Sveriges privattjänstemän får en bra pension. Det blev klart sedan bolaget i konkurrens med 15 andra livbolag utsetts till ett av de valbara bolagen i ITP-upphandlingen.

– Beslutet visar med all tydlighet att Skandia Livs nya produkterbjudande och finansiella styrka ger bra förutsättningar för att säkerställa en bra pension till medlemmarna säger Bengt-Åke Fagerman, vd för Skandia Liv.

Skandia Liv lanserar ett helt nytt produkterbjudande, GarantiPension Plus för kollektiva tjänstepensionsavtal. GarantiPension Plus kombinerar den traditionella pensionsförsäkringens garanti med möjligheten till högre avkastning genom större placeringar i aktier. Hur stor del av premierna som placeras i aktier anpassas automatiskt till hur lång tid det är kvar tills pengarna ska betalas ut. För unga som har lång tid fram till pension är aktieandelen högre och ju närmare pensionsålder man kommer minskas andelen aktier till förmån för säkrare placeringar. Dessutom har de garanterade förmånerna förstärkts.

– Vi är stolta att kunna erbjuda privattjänstemännen ett helt nytt erbjudande som är framtaget för att passa den nya generationens pensionssparare. Med denna nya form av pensionsförsäkring visar Skandia Liv sitt produktledarskap inom området och utmanar hela livförsäkringsbranschen, konstaterar Bengt-Åke Fagerman.

Den nya ITP-plan som har överenskommits mellan Svenskt Näringsliv och PTK gäller från och med den 1 juli 2007. Collectum – som bildades 2002 på uppdrag av Svenskt Näringsliv och PTK – kommer att administrera ITP-försäkringen, exempelvis tillhandahålla blanketter och broschyrer, teckna försäkringsavtal, sköta förmånstagarregister, samt skicka årliga värdebesked. Men Collectum kommer också att utföra en del av arbetet som normalt hanteras av försäkringsbolagen som t.ex. distribution och kundtjänst.