SKANDIA LIVS BOKSLUT 2007

Totalavkastningen för 2007 uppgick till 4,4 (9,1) procent vilket, trots börsfallet, innebär ännu ett bra år för försäkringstagarna i Skandia Liv.

Solvensgraden steg till 179 procent jämfört med 169 procent vid senaste årsskiftet. Den kollektiva konsolideringsgraden uppgick till 107 (112) procent per sista december.

Återbäringsräntan har höjts respektive sänkts ett flertal gånger under året. I början av året uppgick återbäringsräntan till 7 procent för att vara 13 procent under sommaren och i slutet av året låg den på 6 procent. Den genomsnittliga återbäringsräntan för 2007 var 10 procent.

- 2007 har till stor del präglats av börsoro och stora svängningar på världens börser. Tack vare Skandia Livs starka finansiella ställning har vi även i ett sådant klimat kunnat skapa god avkastning till våra försäkringstagare, säger Skandia Livs vd Bengt-Åke Fagerman.

Under 2007 har Skandia Liv blivit valda till alternativ för de som inte gör ett aktivt val i FTP samt med ensamrätt vunnit upphandlingen i FTP-planen avseende riskprodukter.

- Våra framgångar i FTP-upphandlingen är ett tydligt bevis för vår starka ställning på marknaden, säger Bengt-Åke Fagerman.

Skandia Liv har under året befäst sin position som marknadsledande inom traditionell livförsäkring. Marknadsandelen avseende nyteckning av traditionell livförsäkring uppgår till 21,9 procent.

Ett fortsatt stort inflöde av premier och bra värdeutveckling har sammantaget lett till att förvaltat kapital ökat till 303 miljarder SEK jämfört med 293 miljarder SEK föregående år.

Premieinkomsten uppgick till 14,3 (13,6) miljarder SEK. Årets resultat minskade till 19,1 (22,1) miljarder SEK. Skillnaden jämfört med föregående år förklaras främst av en lägre kapitalavkastning om 12,0 (23,9) miljarder SEK. Skulden för tjänstepensioner har minskat på grund av ett högre ränteläge än föregående år vilket har bidragit positivt till resultatet.

Driftskostnaderna uppgick till 1,8 (1,5) miljarder SEK, vilket motsvarar 0,61 (0,55) procent av det genomsnittliga förvaltade kapitalet. En ökad försäljning, avskrivningar samt kostnader för omstrukturering av främst kundserviceverksamheten har bidragit till de ökade driftskostnaderna.

Årsredovisningen för 2007 publiceras på skandia.se/liv under vecka 11. Den tryckta årsredovisningen kan från och med idag beställas via vår kundservice på 020-55 55 00 eller på skandia.se/liv. Årsredovisningen distribueras med start i början av april.

Alla uppgifter avser Skandia Liv Sverige om ej annat anges. Koncernen omfattar även dotterbolagen i Danmark och Finland.