Skandia Livs bokslut 2008

• Återbäringsränta: 0 (6) procent
• Premieinkomst: 12,7 (14,3) miljarder SEK
• Resultat: -82 (25) miljarder SEK

Totalavkastningen uppgick till -13,4 (4,4) procent. Den negativa avkastningen förklaras främst av utvecklingen på aktiemarknaden. Totalt förvaltat kapital har därmed minskat till 253 (303) miljarder SEK.

Solvensgraden uppgick till 127 (190) procent. Den kollektiva konsolideringsgraden uppgick till 91 (107).

Trots oron på finansmarknaderna så ökade den viktade nyförsäljningen för 2008 med 3 procent i jämförelse med samma period föregående år och uppgick till 2,6 miljarder SEK.

– Den globala finanskrisen kom med stor kraft och har påverkat Skandia Liv och våra kunders försäkringskapital negativ, säger Bengt-Åke Fagerman, vd Skandia Liv. Utifrån läget på finansmarknaderna bedömer vi kontinuerligt behovet av en engångssänkning av värdet på våra kunders försäkringar. Trots en negativ avkastning 2008 bör man hålla i minnet att pensionssparande är ett långsiktigt sparande. Sett över de senaste 15 åren har Skandia Livs kunder haft en genomsnittlig återbäringsränta på 8,5 procent.

Resultatet för året uppgick till -82 (25) miljarder SEK. Årets negativa resultat förklaras dels av kapitalavkastningen som gett en resultateffekt på -40 (12) miljarder SEK, dels av ökade försäkringstekniska avsättningar med en resultateffekt på -42 (10) miljarder SEK. Den sistnämnda resultateffekten beror på att diskonteringsräntan har gått ned under året. Premieinkomsten uppgick till 12,7 (14,3) miljarder SEK. Driftskostnaderna uppgick till 1,7 (1,8) miljarder SEK, vilket motsvarar 0,64 (0,61) procent i relation till genomsnittligt förvaltat kapital.

Alla uppgifter avser Skandia Liv Sverige om ej annat anges.