Skandia Livs bokslut per 2010-03-31

- Resultat 6,5 (16,5*) miljarder - Totalavkastning 4,1 (-1,4) procent - Solvensgrad 166 (140*) procent - Kollektiv konsolideringsgrad 106 (90) procent - Premieinkomst 2,8 (2,8) miljarder - Aktuell återbäringsränta 5 procent (från 1 maj 2010 6 procent) Första kvartalets positiva resultat på 6,5 (16,5) miljarder SEK består främst av en positiv kapital¬avkastning om 11,3 (-2,8) miljarder SEK. Därutöver har avsättningar gjorts till de försäkringstekniska avsättningarna (FTA), främst till följd av fallande diskonteringsräntor, vilket påverkat resultatet med -3,5 (20,2) miljarder SEK. Totalavkastningen uppgick till 4,1 procent. Totalt förvaltat kapital har ökat till 290 (248) miljarder SEK. – Att inleda 2010 med en avkastning på 4,1 procent känns mycket bra, i synnerhet efter att ha stängt 2009 med flaggan i topp. Vi kan nu skörda frukterna av vår framgångsrika investeringsstrategi. För våra insatser har vi under kvartalet fått pris som Årets Livbolag av den oberoende mäklaren Söderberg & Partners, säger Bengt-Åke Fagerman, vd på Skandia Liv. Solvensgraden uppgick till 166 (140) procent, och den kollektiva konsolideringsgraden uppgick till 106 (90) procent. Premieinkomsten under första kvartalet uppgick till 2,8 (2,8) miljarder SEK. Driftskostnaderna uppgick till 0,3 (0,4) miljarder SEK, vilket motsvarar 0,49 (0,63) procent i relation till genomsnittligt förvaltat kapital. Driftskostnaderna i försäkringsrörelsen har minskat med 13 procent jämfört med föregående år till följd av det kostnadsbesparingsprogram som påbörjades under förra året och som fortsätter detta år. Den viktade nyförsäljningen minskade med 15 procent i jämförelse med föregående år och uppgick till 0,5 (0,6) miljarder SEK. Däremot ser vi en ökande nyförsäljning mot slutet av kvartalet som en följd av att återbäringsräntan höjdes till 5 procent från och med 1 februari 2010. Alla uppgifter avser Skandia Liv Sverige om ej annat anges. Koncernen omfattar även dotterbolag i Danmark. */ Föregående års resultat är justerat på grund av en korrigering av ingående balansen 2009 avseende de försäkringstekniska avsättningarna. Detta gjordes på grund av ett fel i december 2008. Felet korrigerades först efter kvartal 1 2009.