Skandia och Svenska Golfförbundet i nytt stort samarbete

Skandia förnyar och utökar samarbetet med Svenska Golfförbundet i ett avtal värt 22 miljoner kronor över tre år. Skandia fortsätter som huvudsponsor för barn- och juniorgolfen i Sverige, men kommer även att stötta golfens olympiasatsning och nya tävlingen ANNIKA Invitational Europe.

Golf är en idrott som i stort är fritt från våld, dopning och droger. Den är generationsöverskridande och kan utövas av barn och gamla tillsammans. Golfen bygger dessutom på etik och moral och du är alltid din egen domare. Det är egenskaper som vi uppskattar och vill fortsätta stödja, säger Bosse Ågren, affärschef Skandia.

Den största nyheten i avtalet är att bank- och försäkringskoncernen Skandia blir huvudsponsor för Olympiagolfen, en helt ny tävling som Svenska Golfförbundet (SGF) tillsammans med Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) lanserar under våren. Tävlingen spelas varje år till och med 2016 då golfen i Rio de Janeiro återinträder som olympisk idrott. Olympiagolfen är en breddtävling för landets nära en halv miljon golfare som är medlemmar i en svensk golfklubb. I mitten av april lanseras sajten Olympiagolfen.se, och tävlingen äger rum juni till och med augusti, med 2012 års Sverigefinal på Barsebäck i september.

En nyhet är också att Skandia även blir huvudsponsor för ANNIKA Invitational Europe som spelas på Linköpings GK den 30 augusti till 2 september. 78 av Europas bästa juniorer på flicksidan möts i denna inbjudningstävling som arrangeras av SGF och Annika Foundation och Annika Sörenstam, världens genom tiderna främsta golfare på damsidan.

– Att utvidga samarbetet kring golfen är rätt steg för oss. Golf är den mest populära idrotts- och fritidssysselsättningen bland våra kunder och dessutom en av landets största idrotter. Vi är dessutom ett företag som arbetar långsiktigt, så att fortsätta och utveckla satsningen på ungdomsgolfen är ett naturligt steg att ta, säger Bosse Ågren, affärschef Skandia.

Skandia och Svenska Golfförbundet har sedan många år tillbaka ett framgångsrikt samarbete kring utvecklingen av svensk golfsport och framförallt golfens ungdomssatsning. Ungdomstävlingen Skandia Cup är idag en av världens största golftävlingar för juniorer, där alla till och med 16 år kan delta.

– Skandia har genom sitt arbete och långsiktiga satsning på ungdomsgolf starkt bidragit till svensk golfs internationella framgångar. Många av dagens svenska stjärnor har Skandia Junior Golf att tacka för sina framgångar. Vi är mycket glada att Skandia utökar sitt stöd till golfen. Som huvudsponsor kommer Skandia få unik tillgång och exponering mot en halv miljon svenska golfare, säger Gunnar Håkansson, SGF:s generalsekreterare.

Avtalet gäller 2012-2014 med möjlighet att förlänga till 2016.

Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39
Mikael Åbom, affärschef SGF: Tel nr: 08-622 15 69, eller mikael.abom@golf.se

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.

Taggar: