Skandia och Wellr ingår samarbete för bättre hälsa och arbetsmiljö

Nu blir hälsoappen Wellr en del av Skandias hälsokedja. Från och med den 17 oktober erbjuder Skandia befintliga och nya företagskunder att ta del av Wellrs hälsoapp, där man bland annat kan följa, utvärdera och förbättra den egna hälsan och arbetsmiljön.

Hälsoappen Wellr kommer att erbjudas kostnadsfritt till företag som har Skandias Hälsokedja. Hälsokedjan inkluderar sedan tidigare bland annat sjukförsäkring, hälsoförsäkring och vårdförsäkring till medarbetare. Totalt handlar det om cirka 95 000 medarbetare hos Skandias kundföretag som nu kan få fri tillgång till en hälsoapp med egen hälsoprofil och hälsoplan.

– Det mest effektiva och lönsamma sättet att hantera hälsoproblem är att förutse och förebygga dem och tillsammans med våra kunder har vi de senaste 15 åren mer än halverat medarbetarnas sjukfrånvaro. Wellr blir en viktig pusselbit i vårt hälsopaket och Skandias hälsokedja, säger Jan Karlsson, Skandias affärschef för risk och hälsa.

Wellr jobbar med en steg för steg-modell där de anställda utför ett antal hälsotester som sammanställs till personliga hälsoprofiler. Utifrån dessa profiler skapas individuella skräddarsydda hälsoplaner vilket kan vara allt från träning i hemmet, stretchövningar vid smärta, sömnskola, tobaksavvänjning eller förebyggande övningar mot stress och psykisk ohälsa.

– Vi är övertygade om att friska företag börjar med friska medarbetare – därför är vårt mål att med lustfyllda metoder engagera alla anställda i hälsoarbetet. Vi är stolta och glada över det banbrytande avtalet med Skandia som gör att vi kan erbjuda vår lösning till mängder av medarbetare landet runt som vill förändra sin hälsa, säger Martin Forslund, VD på Wellr.

Ytterligare information om Skandias hälsokedja för företag finns här: https://www.skandia.se/foretag/halsa-forsakring/halsa-sjukforsakring/fa-ett-friskare-foretag/

Jonatan Ohlin, pressansvarig Skandia, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Daniel Lagerqvist, kontaktperson Wellr, 0790-605662, daniel.lagerqvist@fuzepr.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har drygt 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra drygt 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se

Om Wellr
Wellr grundades 2017 med visionen att förändra företagens perspektiv på ohälsa. Vi såg hur sjukskrivningarna ökade samtidigt som arbetsgivare jobbade reaktivt och släckte bränder. Vi vill flytta fram insatserna till innan folk har hunnit att bli sjuka och påbörja hälsoarbetet i tid, för att kunna skapa bestående livsstilsförändringar. Vi är övertygade om att ett friskt företag börjar med friska medarbetare.