Skandia Placeringsutsikter: Dragkamp mellan tillväxt och åtstramningar

2022 blir en dragkamp mellan tillväxten i ekonomin och åtstramningar. Dessutom är det raskt försämrade geopolitiska läget en betydande och svårbedömd risk. Även om tillväxten saktar in i år, så fortsätter högkonjunkturen. Det skapar förutsättningar för att 2022 slutar på plus, men räkna med att oron gör återbesök med jämna mellanrum. Det skriver Skandia i vårens upplaga av den återkommande rapporten Placeringsutsikter.

Sedan våren 2020 har stödet till aktiemarknaden varit maximalt. Den ekonomiska politiken har varit mer stöttande än någonsin, återhämtningen rekordsnabb och bolagsvinsterna har ökat i historiskt snabb takt. Börserna hade inget annat val än att stiga. Under vintern har förutsättningarna skiftat. Det är fortfarande bra fart i tillväxten och bolagsvinsterna, men förbättringen kommer ske i långsammare takt framöver. Det europeiska säkerhetspolitiska lägets snabba utveckling är mycket svårbedömt. Geopolitiska spänningar är svåra för de finansiella marknaderna att hantera. När Ryssland annekterade Krimhalvön 2014 blev förvisso påverkan på börserna kortvarig, men om den aktuella konflikten eskalerar finns risk för en större och mer långvarig påverkan på de finansiella marknaderna den här gången. Det stora skiftet handlar dock om den ekonomiska politiken i allmänhet och penningpolitiken i synnerhet, säger Johan Lundqvist, ekonom på Skandia.

Ränteutvecklingen kommer ha en central roll för börshumöret framöver. Om vi fortsätter att se snabba ränteuppgångar under våren får vi räkna med ihållande stress på aktiemarknaden. I och med det skifte i penningpolitiken som nu tar sin form är vårt huvudscenario att räntorna fortsätter att klättra uppåt. Däremot tror vi att det kommer ske i lugnare takt än under gångna veckor. Stigande räntor innebär ofrånkomligen en mer utmanande miljö för aktier, men mot det ska ställas att konjunkturen fortfarande är stark. Dragkampen mellan tillväxt och åtstramningar kommer leda till perioder av ökad nervositet på de finansiella marknaderna.

Konjunkturen är fortfarande i god form, men den saktar in i år. Det finns gott om signaler på att konjunkturen är långt gången och kanske är prognoserna för 2022 något för höga. Men vi räknar ändå med att tillväxten i år blir högre än åren före pandemin. Innan du börjar fundera på hur du ska fördela dina aktieinnehav – börja med att ta ställning till hur mycket risk du vill ha i sparandet. Ju längre tid du planerar att ha pengar placerade, desto större svängningar längs vägen tål portföljen. Ingen vet hur börsåret 2022 kommer sluta. Det vi kan göra däremot är att se till att portföljen är förberedd för både fortsatt uppgång och tvära nedgångar, det säger Seyran Naib, ekonom på Skandia.

Placeringsutsikter finns att ta del av i sin helhet här: https://www.skandia.se/om-oss/nyheter/nyhetsarkiv/2022/placeringsutsikter-februari-2022/

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra drygt 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se