Skandia Placeringsutsikter: Fortsatt optimism – men för tidigt att fira

I det senaste numret av Placeringsutsikter som publiceras idag granskar vi de stigande förhoppningarna om en mjuklandning i USA: s ekonomi. Finansmarknaderna präglas av en stark riskaptit, och den svaga svenska kronan gynnar utländska investeringar. Dessutom ger vi tips på hur man bäst bygger en portfölj som passar det aktuella ekonomiska landskapet.

Placeringsutsikter kommer varje vår och höst och ger dig värdefull insikt i aktie- och räntemarknader världen över.

I den här utgåvan av Placeringsutsikter konstaterar vi att förväntningarna om en mjuklandning har ökat, främst när det gäller den amerikanska ekonomin. På andra håll är dock frågetecknen större. Under de senaste 18 månaderna har världens centralbanker höjt sina räntor i rekordsnabb takt och den globala ekonomin har visat sig vara mycket motståndskraftig. Penningpolitiken verkar med fördröjning och man kan inte utesluta att den senaste tidens räntehöjningar kan få större effekter på världsekonomin än vad vi hittills sett.

– Konjunkturutsikterna framåt är osäkra. Är mjuklandningsscenariot möjligt, eller har lågkonjunkturen bara skjutits upp? Vår bedömning är att det är för tidigt att utropa seger, konstaterar Skandias makroekonom Seyran Naib.

Samtidigt har den generella riskaptiten på de finansiella marknaderna har varit god. Att svenska sparare fått mycket god avkastning från globala aktier trots hög inflation, ränteuppgång och vikande bolagsvinster kan vara något överraskande men är också gynnats av kronförsvagningen. Det kan därför vara lämpligt att se över fördelningen i din sparportfölj. Det gäller både tillgångsslag, valuta och regioner.

– Det senaste årets ränteuppgång har givetvis varit smärtsam för många. Men det har också bidragit till att räntebärande placeringar nu är ett betydligt mer attraktivt tillgångsslag än tidigare säger Maria Qundos, fondförvaltare och Allokeringschef.

Hon tillägger också att det är välkommet att man nu får ränta på sitt sparkonto och att längre ränteplaceringar nu också har högre avkastningspotential. Ränteuppgången medför inte bara att avkastningsprognosen nu är högre, den innebär också att potentialen för diversifiering har ökat. Det vill säga, räntebärande placeringar är återigen ett bra komplement till aktieplaceringar.

Placeringsutsikter finns att ta del av i sin helhet här: Placeringsutsikter september 2023 (skandia.se)

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se