Skandia prisas dubbelt i Lipper Fund Awards

Fonden Skandia Time Global prisas i Lipper Fund Awards i kategorin globala aktiefonder för sjunde året i rad. Priset tilldelas Skandia Time Global för framgångsrik förvaltning under perioden 10 år. Nytt för i år är att även Skandia Balanserad prisas i kategorin blandfond med 3 års historik.

Lipper Fund Awards har i över 30 års tid lyft fondförvaltare som presterat högre riskjusterad avkastning är jämförbara fonder.

– Detta är fantastiskt roligt, inte bara att Time Global försvarar titeln och prisas för sjunde året i rad, utan även att vi utökar antalet prisade fonder. Vi har rätt fokus i förvaltningen och ett starkt erbjudande och jag vill passa på att tacka både de fantastiska förvaltarna och övriga medarbetare på Skandia som gjort detta möjligt, säger Annelie Enquist, vd på Skandias fondbolag.

Skandia Time Global investerar globalt i aktier inom telekom, information, media och underhållning. Fonden erhåller Lipper Fund Awards för sjunde året i rad i kategorin globala aktiefonder och för framgångsrik förvaltning under perioden 10 år. Skandia Balanserad är en blandfond med en bred inriktning som bland annat investerar i svenska och utländska aktier och räntebärande värdepapper.

– Det är ett stort förtroende som vi fått från våra kunder och utmärkelsen är ett gott tecken på att vi förvaltat det väl. Vi har i uppdrag att ge våra kunder och ägare en bra och konkurrenskraftig avkastning genom att ta aktiva positioner både inom och mellan tillgångsslag, säger Maria Qundos, ansvarig förvaltare bakom Skandia Balanserad.

Skandia Time Global har även tilldelats Årets Branschfond både 2016 och 2018 av Fondmarknaden.

– Vi söker ständigt efter spännande företag som är ledande inom sina sektorer och har en rimlig värdering. Sparare i fonden kan förvänta sig ett fortsatt fokus på att hitta attraktiva investeringsmöjligheter inom tekniksektorn, samtidigt som vi arbetar för att minimera risk, säger Erling Thune, ansvarig förvaltare Skandia Time Global.

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har drygt 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se