Skandia sänker courtaget på aktiehandel, utmanar konkurrenterna

Skandia inför en helt ny prislista för aktiehandel och sänker priserna avsevärt, med både ett av Sveriges lägsta minimicourtage och fast pris på affärer upp till en kvarts miljon kronor. Syftet är framförallt att locka fler helkunder och fortsätta tillväxtresan som ska dubbla bankens balansomräkning till år 2018. De nya priserna gäller från och med 16 april för alla depåer i Skandia, med eller utan försäkrings-, IPS- eller ISK-skal.

– Syftet med prisoffensiven är framförallt att locka än fler sparare att bli helkunder hos Skandia. Våra största konkurrenter på det här området är storbankerna, där aktiehandel är mycket dyrare. Och vi är övertygade om att de kunder som lockas över för att de vill kunna köpa aktier billigt dessutom kommer få upp ögonen för att vi kan erbjuda allt från vardagsekonomi och Sveriges bästa mobilbank till pensionssparande och bolån. Vi tar redan idag hand om nästan var tionde sparkrona i Sverige, och det ska bli mer, säger Øyvind Thomassen, Skandias bankchef.

Lägre courtage även för sparande i ISK
Den nya prislistan bygger på tre olika depåkategorier som ska passa olika kunder. Gemensamt för alla depåkategorier är att de är fullserviceerbjudanden där spararen utöver aktier kan handla med fonder och andra typer av värdepapper, och använda Skandias trader med bland annat strömmande kursinformation och nyheter i realtid. Framförallt gäller samma priser oavsett om man vill spara naket eller i försäkrings-, IPS- eller ISK-skal.

För dem som främst gör små affärer finns en kategori med minimicourtage på 8 kronor när man handlar på Stockholmsbörsens Large Cap-lista. De som gör lite större affärer kan handla för ett fast courtage på 69 kronor för aktieaffärer på ända upp till 250 000 kronor. Kunder med stora innehav kan få både rabatt på courtaget och bättre ränta på likvida medel utifrån hur stort värdepappersinnehav man har i depån.

– Jag tycker att det är viktigt att vi sänker courtaget utan att skapa ett lågprisalternativ med begränsningar och färre valmöjligheter. Samma priser gäller oavsett om du vill spara naket eller i ett försäkrings-, IPS- eller ISK-skal. Vi presenterar alla depåer i vår ordinarie prislista. Och du har samma utbud och möjlighet till trader och informationsflöde, säger Fredric Wallin, Skandias värdepapperschef.

Skandias nya courtage för depåer hittar du här.

Fredric Wallin, Skandias värdepapperschef, 08-788 28 11
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/hem/Om-Skandia/Press/Intro/

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.