Skandia skapar nya former för ideellt engagemang

Trenden med ideellt engagemang fortsätter att utvecklas. Medarbetare på Skandia har sedan 1996 haft möjlighet till volontärarbete. Nu erbjuder Skandia som första företag i Sverige sina företagskunder en unik kanal, där deras medarbetare kan hitta ideella uppdrag – Volontärportalen.

Skandia har skapat en volontärportal för företagskunder där medarbetare och ideella organisationer enkelt matchas ihop med varandra inom olika intresseområden. Det kan handla om alltifrån att vara med och stötta unga människor som vill genomföra projekt för andra unga, ge läxhjälp, vara storasyster för en tjej inom Tjejzonen, bistå Röda korset med marknadsföring, hjälpa till på ett organisationscafé, bygga hemsidor åt ideella verksamheter och mycket mer.

Det är Skandia och Volontärbyrån som tar ett gemensamt grepp för att nå ut till fler volontärer och ideella projekt och organisationer. Skandias stiftelse Idéer för livet samlar varje år 300 ideella projekt som nu genom stiftelsen även kan få möjlighet att hitta ännu fler volontärer.

- Vi får varje vecka frågor från andra företag som vill komma igång med sitt samhällsansvar. Vi vet hur värdefullt och givande volontärskap är för våra egna medarbetare. Därför vill vi nu också ge våra kunder en chans att enkelt komma igång och bidra till samhället med sin tid och kompetens, säger Lena Hök, chef corporate responsibility och Idéer för livet på Skandia.

Allt fler svenskar vill bidra med sin egen tid, färdighet och kunskap genom att engagera sig ideellt. 49 procent av de tillfrågade i Volontärbyråns årliga undersökning svarade dessutom att de mår bättre som människa av ideellt arbete. Skandia erbjuder sedan 1996 sina medarbetare att på arbetstid, två timmar i månaden, engagera sig som volontärer i olika ideella projekt genom stiftelsen Idéer för livet.

I Skandias senaste Novus-undersökning bland småföretagare svarade 1 av 3 av de 400 tillfrågade att de arbetar med Corporate Social Responsibility. Det kan löna sig även för företag att bry sig. Ideella insatser ökar anseendet i närsamhället, gör företaget till en attraktivare arbetsgivare och ökar kundernas gillande och lojalitet.

- På Volontärbyrån är vi mycket glada och stolta över samarbetet med Skandia. Vår förhoppning är att fler människor hittar ett ideellt engagemang och att ideella organisationer engagerar fler i sin verksamhet. Skandia är först ut med att på det här konkreta sättet uppmuntra sina kunders anställda att engagera sig ideellt, vilket vi tycker är positivt och vi hoppas att fler företag vill ta efter, säger Anna Snell, företagsansvarig på Volontärbyrån.

Läs mer om Volontärportalen här!

Om Skandias stiftelse Idéer för livet
Skandias engagemang i samhällsfrågor sker bland annat genom stiftelsen Idéer för livet som verkar i gränssnittet mellan näringsliv, offentlig sektor och civilsamhället. Ett dynamiskt samarbete över gränserna är en förutsättning för att kunna tackla samhällsutmaningarna som vi står inför. Stiftelsen Idéer för livet har sedan starten 1987 stöttat forskning och över 3000 projekt. Läs mer på www.ideerforlivet.se.

Om Volontärbyrån
Volontärbyrån är en ideell verksamhet som förmedlar kontakt mellan volontärer som vill engagera sig ideellt och organisationer som söker volontärer till sin verksamhet på webbplatsen www.volontarbyran.org. Sedan starten 2002 har över 37 000 volontärkontakter förmedlats till drygt 1 600 ideella organisationer över hela Sverige. Utöver volontärförmedling erbjuder vi stöd och utbildning till ideella organisationer inom området volontärsamordning, det vill säga att rekrytera, samordna och leda frivilliga. Volontärbyrån är en del av Forum – idéburna organisationer med social inriktning.

Lena Hök, chef Corporate Responsibility och Idéer för livet, 08-463 74 60
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/hem/Om-Skandia/Press/Intro/

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.

Taggar: