Skandia utser ny kapitalförvaltningschef

Lars-Göran Orrevall, nuvarande vd för SIM (Skandia Investment Management), har utsetts till ny kapitalförvaltningschef på Skandia.

– Lars-Göran har en gedigen kompetens inom kapitalförvaltning och hög kunskap om hur livbranschen och livbolag fungerar. Detta i kombination med hans mycket goda kunskap om Skandia efter 12 år i bolaget ledde fram till beslutet. Vår kapitalförvaltning är en väl fungerande organisation. Jag är därför glad att vi kunde välja en intern kandidat som kan bidra till fortsatt kontinuitet och samtidigt utveckla verksamheten med nya perspektiv, säger Frans Lindelöw, vd på Skandia.

– Jag är tacksam för att jag får detta förtroende. Det känns mycket bra att få fortsätta att förvalta det jag varit med om att bygga upp och samtidigt komma med nya vinklar i rollen som chef för verksamheten. Det är en utmanande tid att ta sig an detta uppdrag, med negativa räntor och extrem penningpolitik. Vi behöver prioritera stabilitet i förvaltningen men samtidigt ha förmågan att fatta tuffa och djärva beslut, säger Lars-Göran Orrevall, tillträdande kapitalförvaltningschef.

I samband med att Lars-Göran Orrevall blir ny kapitalförvaltningschef lämnar han den nuvarande rollen som vd för SIM samt rollen som CIO (Chief Investment Officer). Ny vd för SIM blir Sylvia Angius och ny CIO blir Axel Brändström.

Pontus Haag, presschef, 08-788 47 12
pontus.haag@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Om Skandia
Skandia är ett ledande pensionsbolag som har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar ett rikare liv för människor genom lösningar för pension, hälsa och sparande. Vi har 2 miljoner kunder, 2500 medarbetare och ett förvaltat kapital på 600 miljarder kronor. Läs mer på www.skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 650 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se