Skandia utvärderar börsnotering av Skandiabanken i Norge

Skandia har sedan år 2000 bedrivit framgångsrik bankverksamhet i Norge, där Skandiabanken tagit en ledande position som utmanarbank. Nu utvärderar Skandia en börsintroduktion av den norska verksamheten med målet att främja tillväxt och utveckling.

Skandiabanken i Norge har utvecklats fantastiskt väl. Tidpunkten är nu nådd då vi utreder om den norska banken utvecklas starkare på egen hand. Att separera den norska banken är en del av vår strategi att satsa offensivt på den svenska marknaden där majoriteten av våra kunder finns. Vårt fokus är fortsatt att utveckla privatmarknaden i Sverige, där vår svenska bank är en hörnsten, säger Bengt-Åke Fagerman, koncernchef på Skandia.

Utredningen förväntas bli klar under våren och genomförs med Carnegie som finansiell rådgivare.

– Att Skandiabanken Norge fram till nu varit en del av Skandia är en oomtvistad succé, men nya tider ger nya möjligheter och då måste vi som ägare vara flexibla. Det finns skäl att utvärdera ur såväl ett strategiskt som finansiellt perspektiv; en börsintroduktion bedöms vara gynnsam för våra pensionssparare som ju avkastningen går till, säger Bengt-Åke Fagerman.

Sedan separationen med Old Mutual år 2012 är Skandia en självständig bank- och försäkringskoncern med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten bedrivs till största delen i Sverige där bolagets spar-, försäkrings- och banktjänster erbjuds såväl privat- som företagskunder. Bolaget har en stark finansiell ställning och ägs sedan årsskiftet av de 1,4 miljoner kunderna i Skandias traditionella livbolag, som också är koncernens moderbolag. Totalt förvaltar koncernen 526 miljarder kronor.

Om Skandiabanken Norge

Skandiabanken har sedan start drivit på utvecklingen av nordisk bankverksamhet för privatkunder. Som den första rena internetbanken i Norge har Skandiabanken sedan år 2000 målmedvetet arbetat för att erbjuda kunderna ett brett produktutbud, god service och kundvänliga lösningar till låga priser. Insatsen har givit resultat: banken har haft de mest nöjda kunderna hela 13 år i rad i Norsk Kundebarometer.

Ur ett finansiellt perspektiv har Skandiabanken i Norge sedan många år levt upp till höga förväntningar om avkastning. Intäkterna de tre första kvartalen 2014 uppgick till 834 MSEK, en ökning från 591 MSEK för samma period 2013, medan resultatet före skatt ökade med 95 procent till 457 MSEK. Banken i Norge har 385.000 kunder och totala tillgångar uppgående till 66,5 miljarder svenska kronor.

Øyvind Thomassen, Skandias bankchef, 08-463 62 12
Annie Sebelius, Skandias kommunikationschef, 08-788 46 14

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press

Bli kund på: http://www.skandia.se