Skandiabanken Aktiebolag (publ) får kapitaltillskott på 525 miljoner kronor

Skandiabanken Aktiebolag (publ), Skandias bankverksamhet i Sverige och Norge, får idag den 14 november ett kapitaltillskott om 525 miljoner kronor från moderbolaget Försäkringsaktiebolaget Skandia (publ), för att möjliggöra fortsatt tillväxt. Detta gör att den totala kapitalrelationen stiger från 12,4 per den 30 september till 13,6 procent per samma datum, justerat för tillskottet.

Behovet av kapitaltillskott drivs av att bankens utlåning växer kraftigt, framförallt inom bolån. Utlåningen till allmänheten i bankens balansräkning har växt med 57 procent mellan 1 januari 2013 och 30 september 2014 och tillväxtambitionen är fortsatt lika hög. Skandia planerar för fler kapitaltillskott under 2015, givet att tillväxten fortsätter i dagens takt. Tillväxten syftar till att realisera skalfördelar som kan öka lönsamhet och servicenivå.

Bankens krav på den totala kapitalrelationen uppgår idag till 11,5 procent. Banken beräknar fortsatt sin kapitaltäckning med hjälp av schablonmetoden.

Om strukturen i Skandiakoncernen
Skandiabanken Aktiebolag ägs av Försäkringsaktiebolaget Skandia, vilket i sin tur ägs av Livförsäkringsbolaget Skandia ömsesidigt. Det senare är moderbolag i den kundstyrda koncernen Skandia.

Om total kapitalrelation
Total kapitalrelation är ett mått på hur väl en bank är skyddad mot olika risker, och utgörs av dess kapitalbas i förhållande till riskvägda tillgångar. Total kapitalrelation motsvarar begreppet kapitaltäckningsgrad enligt Basel II.

Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se

Skandia är en av Sveriges största, oberoende och kundstyrda bank- och försäkringskoncerner. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år och har en stark tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar rikare liv för människor med hjälp av lösningar inom sparande, pension, ekonomisk trygghet och vardagsekonomi, och genom att underlätta för dem att fatta kloka beslut om sin ekonomi. Vi har 2,5 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på 526 miljarder kronor och 2 500 anställda. Läs mer på www.skandia.se