Skandiabanken Aktiebolag (publ):s bokslutskommuniké

Skandiabanken Aktiebolag (publ), Skandias bankverksamhet, presenterar den första särredovisade bokslutskommunikén som visar att intäkterna ökar. Rörelseresultatet är negativt men den svenska delen av banken står nu på egna starka ben efter separationen av den norska verksamheten.

Året i sammandrag – Skandiabanken inklusive den norska verksamheten som separerades den 5 oktober 2015 (motsvarande period år 2014 inom parentes):

-          Rörelseintäkterna för 2015 uppgick till 1 567 (1 770) MSEK.

-          Rörelseresultatet för 2015 uppgick till 97 (574) MSEK.

-          Kreditförlusterna, netto uppgick under 2015 till -27 (-41) MSEK.

-          Den 5 oktober 2015 överfördes den norska verksamheten till Skandiabanken ASA samt dess dotterbolag Skandiabanken Boligkreditt AS. Skandiabanken ASA börsnoterades på Oslobörsen den 2 november 2015. Bolaget är vid årsskiftet ett intressebolag till Skandia Liv.

Året i sammandrag – Skandiabankens svenska verksamhet. Jämförelsesiffror för 2014 inkluderar endast den svenska verksamheten:

-          Rörelseintäkterna för 2015 uppgick till 772 (679) MSEK.

-          Rörelseresultatet för 2015 uppgick till -292 (12) MSEK, resultatet inkluderar en nedskrivning om 246 MSEK.

-          Kreditförlusterna, netto uppgick under 2015 till -6 (2) MSEK.

-          Utlåningen ökade under 2015 med 4 249 MSEK till 46 608 (42 359) MSEK.

-          Den svenska verksamheten har under 2015 ökat sin kapitalmarknadsfinansiering med 5 711 MSEK till ett värde av 17 337 (11 626) MSEK.

-          Total likviditet uppgick per den 31 december till 11 075 (9 363) MSEK.

Øyvind Thomassen, Skandias bankchef, kommenterar året:

Två viktiga milstolpar uppnåddes under 2015. Den nya bankplattformen togs i bruk i mars och separationen av vår norska verksamhet slutfördes genom börsnoteringen i november.

Genom den nya bankplattformen delar vi teknik med andra banker vilket förenklar tjänsteutveckling så att våra kunder får en modern och flexibel bank samtidigt som den är kostnadseffektiv. Bytet innebar tyvärr tekniska utmaningar kopplat till kortköp. Stabiliteten i bankplattformen är oerhört viktig och vi kommer fortsätta arbeta med att säkerställa en hög driftsäkerhet för våra kunder.

Investeringen i den nya plattformen blev dyrare än beräknat på grund av projektets komplexitet. Därför genomfördes en partiell nedskrivning om 246 miljoner kronor under det fjärde kvartalet.

Börsnoteringen av den norska banken skedde efter en bedömning att marknadsförutsättningarna ansågs vara rätt. Vidare innebär börsnoteringen och separationen av den norska banken att fokus nu kan riktas mot den svenska verksamhetens tillväxt.

Lönsamheten för den svenska verksamheten är fortsatt negativ, i huvudsak drivet av en tilltagande marginalpress de senaste åren. Arbetet med att öka volymerna för både sparande och utlåning fortsätter. Utöver detta pågår en ytterligare översyn av kostnadsbilden i verksamheten.

Bankens tillväxt under fjärde kvartalet var fortsatt stark. Framförallt har vi sett en stark ökning av bolånevolymerna och räntenettot har ökat med cirka 11 MSEK jämfört med föregående kvartal. Tillväxten för helåret inom bolån har dock mattats av något jämfört med 2014 men är trots det fortsatt god. 2013 satte vi upp målet att dubbla utlåningsvolymen på fem år och vid utgången av 2015 har vi ökat volymen med 61 procent.

Vår prismodell på bolån har fungerat väl och vi kommer nu att fortsätta på den inslagna vägen mot en kundfokuserad verksamhet med enkla erbjudanden till ett attraktivt pris. Vi är nöjda med att kunna erbjuda våra kunder ett förutsägbart och transparent alternativ.

I Svenskt Kvalitetsindex (SKI) mätning av kundnöjdhet uppnådde vi resultatet 71,7 (69,8). Vi är stolta över att ha uppnått detta fina resultat då nöjda kunder är avgörande för vår fortsatta tillväxt.

Tillväxten av fondförmögenheten, det vill säga inflödet i fonder, har under året varit god och värdet ökade med 3,4 miljarder kronor. Den börsturbulens som förelegat under andra halvan av året har däremot inneburit att värdet av våra kunders totala värdepapperstillgångar minskat.

Under 2015 har tre nya styrelseledamöter tillträtt – Frans Lindelöw, koncernchef för Skandia, Niklas Johansson och Christer Löfdahl. Niklas Johansson är oberoende styrelseledamot. De har en lång erfarenhet av branschen som kommer banken tillgodo.

Investeringarna i teknik och fokuseringen på den svenska marknaden som gjorts under året gör att vi står väl förberedda inför framtiden. Jag ser fram emot ett spännande år och de utmaningar vi har framför oss.

Rapporteringsdatum under 2016:

16 mars, årsredovisning
28 april, första kvartalet
9 augusti, första halvåret
27 oktober, tredje kvartalet

Bokslutskommunikén för 2015 bifogas

Bokslutskommunikén i sin helhet bifogas via länken nedan. All finansiell information om Skandias bank finns tillgänglig på http://www.skandiabanken.se/hem/Om-oss/Finansiell-info/

Skandiabanken Aktiebolag (publ) offentliggör denna information i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen skickades in för offentliggörande den 18 februari 2016 kl. 07:30.

Øyvind Thomassen, Skandias bankchef, 08-463 62 12
Lennart Erlandson, CFO, 08-788 20 56
Pontus Haag, kommunikationsstrateg, 08-788 47 12

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press