• Skandia/

Skandiabanken Aktiebolag (publ):s bokslutskommuniké: Stark utlåningstillväxt på 23 procent och ett rörelseresultat som nära fördubblats

Skandiabanken Aktiebolag (publ), Skandias bankverksamhet i Norge och Sverige, presenterar en stark utlåningstillväxt och resultatutveckling.

Sammanfattning helåret 2014 (motsvarande period år 2013 inom parentes):

-          Intäkterna för 2014 uppgick till 1 770 (1 463) MSEK.
-          Rörelseresultatet för 2014 uppgick till 574 (298) MSEK.
-          Totala kostnader före kreditförluster 1 155 (1 124) MSEK.
-          Kreditförlusterna, netto uppgick under 2014 till 41 (41) MSEK.
-          Utlåningen ökade under 2014 med 17,7 miljarder SEK till 95,6 (77,9) miljarder SEK.
-          Överskottslikviditeten uppgick per den 31 december till 20 337 (19 153) MSEK.
-          Total kapitalrelation uppgick den 31 december till 14,2 (13,5) procent.

Sammanfattning fjärde kvartalet 2014 (föregående kvartal inom parentes):

-          Intäkterna för fjärde kvartalet 2014 uppgick till 447 (457) MSEK.
-          Rörelseresultatet för fjärde kvartalet 2014 uppgick till 85 (182) MSEK.
-          Kreditförlusterna, netto för fjärde kvartalet 2014 uppgick till 24 (8) MSEK.
-          Utlåningen ökade under kvartalet med 4,0 miljarder SEK till 95,6 (91,6) miljarder SEK.

Öyvind Thomassen, Skandias bankchef, kommenterar året:

Under 2014 har vi sett en snabb tillväxt framförallt när det gäller bolånevolymer. Att vi har lyssnat på kundernas önskemål och infört en transparent bolånemodell med öppna villkor har gett resultat. Antalet bolåneansökningar har i Sverige ökat med hela 45 procent jämfört med föregående år och vår satsning på att som första bank redovisa kundernas genomsnittliga bolåneränta fick priset ”Årets nyhet” av Privata Affärer. Det ser vi som ett kvitto på att vi verkligen står på kundernas sida.

I Skandias satsning på att utveckla privatmarknaden i Sverige är den svenska banken en hörnsten. Attraktiva bolån är ett sätt att få fler att bli helkunder. Att växa inom sparandet är ett annat sätt att uppnå målet med fler helkunder och när det gäller fondsparandet har vi sett en tillväxt långt över förväntningar med ett nettoinflöde till fondplattformen uppgående till 1 354 MSEK jämfört med 73 MSEK föregående år.

I Norge har tillväxten fortsatt enligt plan, både vad gäller utlåning och antal kunder. Utlåningen ökade med nästan två miljarder norska kronor mellan det tredje och fjärde kvartalet och för helåret var ökningen 17 procent. Under 2014 har den norska banken fått 25 000 fler kunder.

Med bakgrund av den starka tillväxten i den norska verksamheten har tiden nu blivit mogen att se om den norska banken kan utvecklas starkare på egen hand. Skandia har därför påbörjat en utvärdering av en börsintroduktion. Att separera den norska banken är en del av vår strategi att satsa offensivt på den svenska marknaden där majoriteten av våra kunder finns.

Under året har vi dessutom lagt mycket kraft på att förbereda ett skifte av det svenska kärnbanksystemet, som vi genomför under det första kvartalet 2015. Vi gör detta för att på sikt bli ännu snabbare på att möta kundbehov och kunna erbjuda nya och förbättrade funktioner. Dessutom ser vi att vi kan uppnå en högre kostnadseffektivitet.

Till följd av satsningarna och tillväxten har banken också fått ett antal kapitaltillskott under året. Det är en naturlig del av vår resa att fördubbla Skandias balansräkning till 2018 där vi ser att en fortsatt tillväxt framöver gör det än viktigare att vara välkapitaliserade.

Rapporteringsdatum under 2015:

12 mars, årsredovisning
28 april, första kvartalet
5 augusti, första halvåret
28 oktober, tredje kvartalet

Bokslutskommunikén för 2014 bifogas

Bokslutskommunikén i sin helhet bifogas via länken nedan. All finansiell information om Skandias bank finns tillgänglig på http://www.skandiabanken.se/hem/Om-oss/Finansiell-info/

Öyvind Thomassen, Skandias bankchef, 08-463 62 12
Sara Hägg Liljedal, informationsansvarig Skandia, 08-788 41 63

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press

Bli kund på: http://www.skandia.se

Om Skandia