Skandiabanken Aktiebolag (publ):s bokslutskommuniké 2018

Sammanfattning fjärde kvartalet 2018

Jämförelsesiffrorna avser det tredje kvartalet 2018:

• Intäkterna för fjärde kvartalet 2018 uppgick till 231 (235) MSEK.
  • Rörelseresultatet för fjärde kvartalet 2018 uppgick till -13 (33) MSEK.
  • Kreditförlusterna för fjärde kvartalet 2018 uppgick till 0 (-2) MSEK.

Jämförelsesiffrorna avser årsskiftet 2017:

• Bolånevolymen uppgick till 59 890 (57 627) MSEK.
  • Total kapitalrelation uppgick till 24,0 (25,3) procent.¹
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 19,2 (20,2) procent.¹
  • Likviditetstäckningskvoten uppgick till 188 (180) procent.

¹ Skandiabanken har under det första kvartalet erhållit tillstånd från Finansinspektionen att använda en intern riskklassificeringsmetod (IRK-metod) för beräkning av kapitalbaskrav för bostadskrediter, dessutom har Finansinspektionen beslutat att flytta riskviktsgolvet till pelare 2 till pelare 1. Jämförelsesiffrorna för 2017 har omräknats enligt denna metod.

Johanna Cerwall, Skandiabankens vd, kommenterar året:

Vi kan med glädje summera ett år som präglats av hög kundnöjdhet och ökade affärsvolymer. Det förbättrade bolåneerbjudandet som lanserades under sommaren har fallit mycket väl ut. Erbjudandet, som belönar kunder med tjänstepension i Skandia, har mottagits väl av såväl befintliga som nya kunder. Det har medfört ett högt inflöde av ansökningar och en ökad tillväxt. Volymen har växt med 4 procent under det fjärde kvartalet, vilket är mer än dubbelt så mycket som marknaden i sin helhet. Genom en förenklad kreditprocess i kombination med vår förbättrade prismodell förväntar vi oss ökade volymer i vår bolånestock framåt.

Svensk Kvalitetsindex (SKI) som mäter kundnöjdhet publicerade i kvartalsskiftet sin årliga branschmätning av de svenska bankerna. Mätningen visar att förtroendet för bankerna är på väg tillbaka. Vi ökar vårt index och hamnar en bra bit över branschsnittet. Det är mycket glädjande att vi har nöjda kunder och ökar i resultat. Våra bolånekunder ger oss ett mycket bra betyg i mätningen. Undersökningen visar att vi har en bra service, är pålitliga och att våra kunder vill rekommendera oss till andra. Det är resultatet av en öppen och transparent bolånemodell.

Samtidigt ändras vår finansiella omvärld och våra kunders beteenden i snabb takt. Med vår historia som en innovativ aktör vill vi ligga i framkant och möta kundernas behov av tillgänglighet och flexibla tjänster. Vi beslutade därför inför 2018 att göra stora investeringar inom digitalisering och affärsutveckling. Den höga aktivitetsnivån har medfört ökade kostnader under året och i synnerhet sista kvartalet. Kostnadsökningen syftar till att möta de investeringsbehov vi haft för att utveckla och anpassa vår verksamhet. Vi ser detta som viktiga satsningar för framtiden och har löpande kostnadsfört dessa investeringar. Kostnadsökningarna ska på sikt bidra till högre effektivitet och lägre underliggande kostnadsnivå. Sammantaget medför dock ökningarna att banken under det fjärde kvartalet levererar ett negativt resultat.

Ett nytt kreditsystem har varit bankens största satsning under året. Projektet är i slutförandefasen och kommer att ha en stor positiv effekt på kundupplevelsen samtidigt som det gör det möjligt för oss att effektivisera och automatisera våra egna processer. För kunderna innebär det att det blir enklare att ansöka och snabbare att få ett svar. För banken är det viktigt att våra digitala kundrelationer upplevs som personliga och nära.

Det ekonomiska läget i Sverige är fortsatt stabilt även om viss avmattning i tillväxten förväntas framöver. Bostadspriserna har stigit under en lång rad år, men de senaste åren har prisutvecklingen mattats av. Vi bevakar utvecklingen på bostadsprismarknaden noggrant, och har en låg andel nyproduktion i portföljen. Vidare har vi traditionellt haft en restriktiv kreditgivning vilket inneburit låga belåningsgrader och låga kreditförluster. Detta innebär att banken förväntas kunna hantera eventuella nedgångar av fastighetsvärden väl.

Riksbanken aviserade i december sin första räntehöjning sedan 2011. Riksbankens höjning var väntad och finns med i bankens finansiella plan. I samband med höjningen undrade många kunder om denna höjning kommer att påverka deras lånekostnader. Skandiabanken var en av få aktörer som valde att inte höja bolåneräntan i samband med Riksbankens höjning. För oss är det viktigt att erbjuda en bolåneprismodell med transparenta räntor och rabatter och vi vill fortsätta med att vara ett mycket attraktivt alternativ på bolånemarknaden. Med den tjänstepensionsrabatt som vi införde i prismodellen under året kan vi nu också ge ett konkret mervärde till Skandias tjänstepensionskunder.

Oro på börsen har präglat 2018. Stockholmsbörsen föll med 14 procent under det fjärde kvartalet vilket resulterade i att index landade på ett minus vid årets slut. Det samlade budskapet från de finansiella marknaderna är att nervositeten har ökat i år jämfört med förra året. Kurssvängningarna har också varit en påminnelse om att det är viktigt att tänka på både avkastning och risknivå. Banken strävar därför efter en bra mix i tillväxt mellan inlåning, fond- och aktiesparande. Bankens sparerbjudande är ett positivt komplement till vår bolåneaffär och vi ser goda möjligheter att stärka vår position inom båda områdena.

Resultatet för 2018 når inte vår ambitionsnivå, men vi ser framåt med tillförsikt. Inför 2019 har vi skapat förutsättningar för god tillväxt och förbättrad lönsamhet. De investeringar vi gjort har medfört att vi är bättre positionerade för att möta kundernas förväntningar. Kreditkvaliteten är hög och kapitaliseringen är stark. Bankens finansiella ställning ger oss goda förutsättningar till att växa. Vi ser fram emot en fortsatt ökad kundtillväxt, högre volymer och en ökad lönsamhet.

Rapporteringsdatum under 2019:

21 mars, årsredovisning publiceras

18 april, första kvartalet

18 juli, andra kvartalet

18 oktober, tredje kvartalet

Bokslutskommunikén för 2018 bifogas.

All finansiell information om Skandias bank finns tillgänglig på https://www.skandia.se/om-oss/om-skandia/finansiell-information/finansiell-info/

Christofer Zetterquist, CFO, 08-788 20 15, Christofer.Zetterquist@skandia.se

Camilla Ek, presskontakt, 072-538 63 23, Camilla.Ek@skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi förvaltar mer än 600 miljarder åt våra 2 miljoner kunder och låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning och samtidigt bygger ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se