Skandiabanken Aktiebolag (publ):s bokslutskommuniké 2019

Sammanfattning fjärde kvartalet 2019

Jämförelsesiffrorna avser det tredje kvartalet 2019:

• Intäkterna för fjärde kvartalet 2019 uppgick till 237 (236) MSEK.
  • Rörelseresultatet för fjärde kvartalet 2019 uppgick till 26 (63) MSEK.
  • Kreditförlusterna för fjärde kvartalet 2019 uppgick till -2 (-2) MSEK.

Jämförelsesiffrorna avser årsskiftet 2018:

• Bolånevolymen uppgick till 70 694 (59 890) MSEK.
  • Total kapitalrelation uppgick till 21,9 (24,0) procent.
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 19,5 (19,2) procent.
  • Likviditetstäckningsgraden uppgick till 238 (188) procent.

Johanna Cerwall, Skandiabankens vd, kommenterar året:

2019 var ett framgångsrikt år för Skandiabanken. Vi har tagit betydande marknadsandelar avseende bolån samtidigt som våra kunders sparande har ökat till följd av det gynnsamma börsklimatet. Under året har vi lanserat en i hög grad automatiserad kreditprocess och därmed investerat för framtida konkurrenskraft. Samtidigt har vi minskat kostnaderna med 8 procent och förbättrat resultatet med 55 MSEK. Vi har skapat förutsättningar för en fortsatt god tillväxt framåt och är väl rustade för att möta konkurrensen på marknaden. Skandiabankens position fortsätter att stärkas och vi är stolta över det vi har åstadkommit under året.

Vår andel av nettotillväxten på bolånemarknaden har uppgått till drygt sju procent. Det är mer än tre gånger vår totala marknadsandel. Samtidigt är kreditkvaliteten i utlåningsportföljen fortsatt hög och kreditförlusterna låga. Därtill har våra kunders samlade sparande i aktier och fonder ökat med 27 procent under året.

Skandiabanken erbjuder en av marknadens lägsta bolåneräntor. När Riksbanken i december 2018 aviserade sin första räntehöjning sedan 2011 var Skandiabanken en av få aktörer som inte höjde bolåneräntan, trots ökade upplåningskostnader. I december 2019 beslutade Riksbanken att göra ytterligare en räntehöjning. Till följd av det har upplåningskostnaderna fortsatt att öka och Skandiabanken beslutade därför denna gång, i likhet med flertalet aktörer, att justera bolåneräntorna. Skandiabankens bästa effektiva ränta med maximal rabatt är efter förändringen 1,29 för lån med tre månaders bindningstid. Vi följer marknadsräntornas utveckling för att sätta rätt pris på respektive bindningstid och strävar efter att fortsätta vara ett mycket attraktivt alternativ på bolånemarknaden.

Vad gäller Riksbanken tror vi inte på ytterligare ränteändringar under 2020. Inflationen är fortfarande under målet men stigande. Riksbankens egen prognos är att inflationen närmar sig och håller sig kring målet om två procent samt att räntan förblir oförändrad under 2020. Kalenderåret 2019 präglades också av stora uppgångar på aktiemarknaderna. Ett globalt börsindex steg med 27 procent i svenska kronor, inklusive utdelningar. Aktiemarknadens uppgång under 2019 vare den femte största sedan 1996.

Finansiellt är vi nöjda med det fjärde kvartalet och resultat för 2019. Banken redovisar ett helårsresultat om 140 MSEK jämfört med 85 MSEK för 2018. Det är en förbättring med 55 MSEK eller 65 procent. Kostnadsnivån har utvecklats i linje med våra förväntningar och minskar med 66 MSEK eller åtta procent jämfört med 2018. Under det fjärde kvartalet har vi också genomfört förändringar i kapitalstrukturen, dels för att positionera banken för fortsatt tillväxt och dels för att uppfylla Riksgäldens minimikrav på nedskrivningsbara skulder. Bankens stärkta finansiella ställning möjliggör vår strategi för fortsatt tillväxt.

Skandiabanken möter den hårda konkurrensen på marknaden med enkla och transparenta erbjudanden och arbetar långsiktigt för att förbättra lönsamheten. Vi är stolta över att vi har prioriterat investeringar i ett nytt kreditberedningssystem som innebär att vi kan erbjuda en enkel, effektiv och i hög grad automatiserad ansökningsprocess. Med de investeringar vi har gjort är vi väl positionerade att möta konkurrensen samtidigt som vi kan sänka våra kostnader. Vår tillväxt sker med god kreditkvalitet, vår finansiella ställning är stark och vi har en positiv resultatutveckling. Skandiabanken ser goda möjligheter till att fortsätta växa.

Kommande rapporteringsdatum:

19 mars, årsredovisning 2019

23 april, första kvartalet

17 juli, andra kvartalet

20 oktober, tredje kvartalet

Bokslutskommunikén för 2019 bifogas

All finansiell information om Skandias bank finns tillgänglig här.

Christofer Zetterquist, CFO, 08-788 20 15, Christofer.Zetterquist@skandia.se

Camilla Ek, presskontakt, 072-538 63 23, Camilla.Ek@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns här.

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 700 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 2 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se