Skandiabanken Aktiebolag (publ):s bokslutskommuniké 2021

Sammanfattning fjärde kvartalet 2021

Jämförelsesiffrorna avser det tredje kvartalet 2021:

• Intäkterna för fjärde kvartalet 2021 uppgick till 296 (264) MSEK.
  • Kostnaderna för fjärde kvartalet 2021 uppgick till 224 (166) MSEK.
  • Rörelseresultatet för fjärde kvartalet 2021 uppgick till 69 (94) MSEK.
  • Avkastningen på eget kapital uppgick till 4,67 (6,32) procent.

Jämförelsesiffrorna avser årsskiftet 2020:

• Bolånevolymen uppgick till 84 182 (75 847) MSEK, vilket är en ökning med 11 procent.
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 18,8 (18,5) procent.

Johanna Cerwall, Skandiabankens vd, kommenterar året:

Skandiabanken levererar ett starkt resultat för 2021. Affärsvolymerna växer och den finansiella ställningen är god. Banken har under de senaste åren skapat förutsättningar för en god tillväxt och arbetat löpande med effektiviseringar och kostnadssänkningar. Vi har tagit marknadsandelar avseende bolån samtidigt som våra kunders sparande har ökat till följd av det gynnsamma börsklimatet. Under året har banken fortsatt arbeta inom hållbarhet, vilket är ett fokusområde som genomsyrar hela vår verksamhet.

Skandiabanken har under året vuxit mer än marknaden för bolån. Konkurrensen på marknaden har varit tuff men vi har fortsatt att sätta kunden i fokus och erbjuda konkurrenskraftiga räntor, en enkel process och en högklassig kundservice. Återhämtningen i svensk ekonomi har varit stark under 2021 och bostadsmarknaden har utvecklats positivt. Tillväxttakten har succesivt ökat, vilket till stor del förklaras av att det under året har funnits en tro på fortsatt låga räntor samt ett fokus på den egna boendesituationen på grund av coronapandemin.

Vi har under 2021 arbetat vidare med att förbättra och utveckla vårt erbjudande. Vi har en stolt tradition av att erbjuda digitala lösningar som förenklar och förbättrar upplevelsen för våra kunder. Ett exempel är de förändringar som skett inom kontantlösa betalningar via Apple Pay. Det här är ett steg på vägen mot att utveckla vårt arbete för ännu bättre betallösningar.

Hållbarhet är också ett stort fokusområde inom Skandiabanken och genomsyrar hela vår verksamhet. Det är glädjande att se att Skandia får uppskattning för sitt arbete inom detta område. Under året har Skandia bland annat lanserat7 nya indexnära fonder med hållbarhetsfokus. De nya fonderna kommer att utgöra en viktig pusselbit för Skandiabankens framtida kunderbjudande.

Skandiabanken hamnade i topp bland svenska banker i årets SKI-mätning från Svenskt Kvalitetsindex i kategorin bank. I förhållande till övriga aktörer sticker vi ut positivt genom att upplevas som prisvärd och med en hög servicegrad. Våra kunder är lojala och talar gott om oss till andra. Det här är viktigt för oss och ett bevis på att vi gör ett bra arbete för våra kunder. Under sista kvartalet 2021 presenterades resultatet avseende SKI:s kundnöjdhet för kategorierna bolån och sparande. Även i dessa mätningar hamnade vi i topp. Skandiabanken får toppbetyg avseende svarstider, personalens bemötande och kompetens samt enkelheten i våra processer. Även inom området hållbarhet och samhällsansvar har vi de bästa betygen i branschen.

Under 2021 har vi fått leva med pandemin och de restriktioner den medfört. Vi är fortsatt stolta över hur väl våra medarbetare lyckats upprätthålla en god effektivitet och kundservicenivå trots rådande pandemi. Medarbetarna har med våra kunder i fokus åstadkommit ett mycket bra jobb under denna utmanande tid. Att vi tillsammans under pågående pandemi lyckas ta Skandiabanken framåt, trots de försvårade omständigheter och utmaningar som pandemin har fört med sig, är imponerande.

Finansiellt har året utvecklats väl. Våra intäkter ökade samtidigt som vi ser en stabil tillväxt i våra bolånevolymer och en ökning av våra kunders sparande. Resultatet för året uppgick till 311 MSEK, vilket är en ökning med 2 procent. Bolånevolymerna ökade med 11 procent under året, samtidigt som våra kunders sparande ökade med 23 procent. En aktiv marknad, fortsatt synlighet och ett starkt erbjudande ger oss anledning att tro på en fortsatt god tillväxt även under nästa år.

Sammanfattningsvis var 2021 ett framgångsrikt år för Skandiabanken. Vi levererar ett av de bästa resultaten i bankens historia samtidigt som vi möter den hårda konkurrensen på marknaden med enkla och transparenta erbjudanden. Våra kunder är nöjda med oss som bank och vår tillväxt sker med god kreditkvalitet. Vi ser fram emot ett nytt år med goda möjligheter för ytterligare tillväxt och fortsatt positiv resultatutveckling.

Kommande rapporteringsdatum:

18 mars, årsredovisning 2021

26 april, första kvartalet 2022

15 juli, andra kvartalet 2022

20 oktober, tredje kvartalet 2022

Bokslutskommunikén för 2021 bifogas

All finansiell information om Skandias bank finns tillgänglig på https://www.skandia.se/om-oss/om-skandia/finansiell-information/finansiell-info/

Christofer Zetterquist, CFO, 08-788 20 15, Christofer.Zetterquist@skandia.se

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra drygt 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se