Skandiabanken Aktiebolag (publ):s bokslutskommuniké 2022

Sammanfattning fjärde kvartalet 2022

Jämförelsesiffrorna avser det tredje kvartalet 2022:

• Intäkterna för det fjärde kvartalet 2022 uppgick till 354 (334) MSEK.
  • Kostnaderna för det fjärde kvartalet 2022 uppgick till 205 (172) MSEK.
  • Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet 2022 uppgick till 141 (163) MSEK.
  • Avkastningen på eget kapital uppgick till 8,57 (10,00) procent.

Jämförelsesiffrorna avser årsskiftet 2021:

• Bolånevolymen uppgick till 94 985 (84 182) MSEK, vilket är en ökning med 13 procent.
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 18,6 (18,8) procent.

Arvid Krönmark, Skandiabankens VD, kommenterar året:

Skandiabanken levererar ett starkt resultat för 2022. Affärsvolymerna växer och den finansiella ställningen är god. Banken har under de senaste åren skapat förutsättningar för tillväxt och löpande arbetat med effektiviseringar och kostnadssänkningar. Samtidigt har den ekonomiska oron och dess följder präglat omvärlden, det svenska samhället och banken under större delen av 2022. Detta gör det än viktigare för oss att stötta våra kunder och vara en trygg partner.

Under årets sista kvartal har oron på de finansiella marknaderna fortsatt. Inflationen har visat sig vara svår att stävja och i december noterades en inflationstakt om 10,2 procent trots Riksbankens höjningar av styrräntan under hösten. Det ökade ränteläget i kombination med minskade reallöner, fallande bostadspriser och en pågående energikris påverkar givetvis såväl oss som våra kunder. För oss och andra banker innebär det högre ränteläget ökade upplåningskostnader vilket i slutändan påverkar våra kunders bolåneräntor. I dessa tider är det extra viktigt att se över sina levnadskostnader och inte betala för mycket för sina bolån.

I förhållande till övriga aktörer sticker vi ut positivt genom att kombinera ett prisvärt erbjudande med en hög servicegrad. Skandiabanken erbjuder en högre sparränta och lägre genomsnittlig boränta än storbankerna – något som vår fina tillväxt under året vittnar om. Vi är också den aktör som har minst skillnad mellan sparränta och boränta. Våra kunder behöver inte förhandla om sin boränta, här är de trygga med att alltid få bästa möjliga ränta utifrån sina förutsättningar – och vi vill erbjuda lika bra villkor när det gäller sparräntan.

Konkurrensen om bolånekunderna, på en fastighetsmarknad som under året har präglats av osäkerhet och avvaktan, är intensiv. Trots detta har vår bolånestock vuxit med nästan 11 miljarder kronor under året. Tillväxten drivs främst av kunder som flyttar sina befintliga bolån från andra banker till oss. Detta är ett skifte från tidigare då tillväxten framförallt drevs av kunder som köpte ny bostad. Under årets sista kvartal var tillväxten rekordhög och vår andel av nettotillväxten på bolånemarknaden uppgick till 22 procent, vilket nästan är 10 gånger mer än vår totala marknadsandel på 2,3 procent. Kreditkvaliteten i utlåningsportföljen är fortsatt hög och kreditförlusterna låga.

För att ytterligare stärka vår bolåneaffär har vi under kvartalet ingått ett samarbete med företaget BudID. De erbjuder en tjänst som bland annat innebär att våra kunder kommer att kunna få förhandsbesked för bolån redan under budgivningsprocessen vilket kortar ledtider inför kontraktsskrivning. I en allt mer konkurrensutsatt bolånemarknad är vi stolta över att bidra med en enkelhet och transparens som underlättar för våra kunder.

Inom banken fortsätter arbetet med att förbättra helhetsupplevelsen och förenkla vardagen för våra kunder. Vi har en stark portfölj av utvecklingsinitiativ och är väl positionerade för att möta förändringar på marknaden. I slutet av året lanserade vi en ny digital ansökan för vår tjänst Skandia Ung, där barn och unga med hjälp av sina föräldrar kan öppna konto, skaffa bankkort eller ansluta sig till Swish. Med detta ligger vi i framkant i branschen, då flera andra aktörer kräver personlig kontakt för denna tjänst.

Sammanfattningsvis var 2022 ett bra år för Skandiabanken. Vi levererar ett starkt resultat samtidigt som vi erbjuder våra kunder trygghet och stabilitet i oroliga tider. Vi har skapat förutsättningar för en fortsatt god tillväxt framåt och är väl rustade för att möta konkurrensen på marknaden. Jag ser med tillförsikt fram mot ett spännande 2023.

Kommande rapporteringsdatum:

17 mars 2023 Årsredovisning 2022 inklusive Revisionsberättelsen
25 april 2023 Delårsrapport jan-mar 2023
2 maj 2023 Årsstämma
18 juli 2023 Delårsrapport jan-jun 2023
19 oktober 2023 Delårsrapport jan-sep 2023
14 februari 2024 Bokslutskommuniké 2023

Bokslutskommunikén för 2022 bifogas

All finansiell information om Skandiabanken finns tillgänglig här (https://www.skandia.se/om-oss/om-skandia/finansiell-information/finansiell-info/

Christofer Zetterquist, CFO, 08-788 20 15, christofer.zetterquist@skandia.se
Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton: https://www.skandia.se/om-oss/press-media/