Skandiabanken Aktiebolag (publ):s bokslutskommuniké 2023

Sammanfattning fjärde kvartalet 2023

Jämförelsesiffrorna avser det tredje kvartalet 2023

• Intäkterna för det fjärde kvartalet 2023 uppgick till 357 (342) MSEK.

• Kostnaderna för det fjärde kvartalet 2023 uppgick till 211 (187) MSEK.

• Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet 2023 uppgick till 140 (150) MSEK.

• Avkastningen på eget kapital uppgick till 7,63 (8,37) procent.

Jämförelsesiffrorna avser årsskiftet 2022

• Bolånevolymen uppgick till 102 001 (94 985) MSEK, vilket är en ökning med 7 procent.

• Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 19,2 (18,6) procent.

Arvid Krönmark, Skandiabankens VD, kommenterar:

Skandiabanken levererar ett starkt resultat för helåret 2023. Vår enkla och transparenta affärsmodell fortsätter att vara uppskattad av våra kunder. Ett kvitto på detta är att vi vann utmärkelsen Årets bank av tidningen Privata Affärer, vilket vi är glada och hedrade över. Det är en bekräftelse på det hårda arbete och engagemang som alla medarbetare har bidragit med för att göra oss till den mest konkurrenskraftiga och kundvänliga banken för privatkunder.

Trots de utmaningar som den ekonomiska miljön har stått inför, har vi sett en motståndskraftig konjunktur och en återhämtning av den svenska kronan. Riksbankens snabba räntehöjningar har hittills bemötts av en robust ekonomisk utveckling. Dock är det viktigt att vara medveten om att resultaten av penningpolitiken kan visa sig med fördröjning. Inflationen har minskat markant under 2023 och det finns därmed förhoppningar om att vi har nått räntetoppen. Likväl finns det fortfarande risk för fortsatta utmaningar för svenska hushåll under en tid framöver då räntehöjningarna under 2023 inte fullt ut har fått effekt. Vi är medvetna om den påverkan som ekonomiska förändringar kan ha på hushållen. Vi ska vara en pålitlig partner genom dessa tider av osäkerhet.

Under året har banken haft ett framstående erbjudande inom bolån och inlåning. Vår bolånetillväxt har varit marknadsledande, vilket förklaras av vår ambition att erbjuda marknadens bästa räntor kombinerat med en transparent prissättning. Vår framgång ligger också i en enkel och effektiv process som sätter kundens behov i fokus. Inom området för inlåning har vi även kunnat erbjuda attraktiva räntor genom våra spar- och fasträntekonton. Vår ambition är att tryggt och stabilt tillhandahålla konkurrenskraftiga alternativ för våra kunders besparingar. För våra kunders trygghet bedriver vi också ett systematiskt och aktivt arbete för att motverka bedrägerier, då detta är ett allvarligt samhällsproblem.

Under det senaste kvartalet har vi tagit steg framåt i vårt hållbarhetsarbete genom att introducera gröna bolån för våra kunder. Det innebär att kunder med hög energiklass på sina bostäder kan dra nytta av förmånligare räntevillkor. Som en ansvarstagande bank och en aktiv del av samhället strävar Skandiabanken efter att bidra till en hållbar utveckling.

Vidare har vi framgångsrikt lanserat ett grönt obligationsramverk, vilket förstärker vår hållbarhetsprofil och möjliggör emission av gröna instrument. Detta betraktas som nästa viktiga steg i vårt hållbarhetsarbete och markerar vår fasta övertygelse om att hållbara finansiella beslut kan bidra till en mer hållbar framtid.

Det känns glädjande att kunna summera ännu ett starkt kvartal, som resulterat i ett rekordhögt rörelseresultat för helåret och en fortsatt förbättrad avkastning för Skandiabankens ägare. Utöver detta har vi framgångsrikt levererat marknadsledande erbjudanden till våra kunder. Jag ser med spänning och tillförsikt fram emot ett lika framgångsrikt 2024.

Kommande rapporteringsdatum:
26 mars 2024 Årsredovisning 2023 inklusive Revisionsberättelsen
30 april 2024 Delårsrapport jan-mar 2024
2 maj 2024 Årsstämma
19 juli 2024 Delårsrapport jan-jun 2024
18 oktober 2024 Delårsrapport jan-sep 2024

Bokslutskommunikén för 2023 bifogas
All finansiell information om Skandiabanken finns tillgänglig här (https://www.skandia.se/om-oss/om-skandia/finansiell-information/finansiell-info/

Christofer Zetterquist, CFO, 08-788 20 15, christofer.zetterquist@skandia.se
Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton: https://www.skandia.se/om-oss/press-media/

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har knappt 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se