Skandiabanken Aktiebolag (publ):s delårsrapport januari – juni 2022

Sammanfattning andra kvartalet 2022

Jämförelsesiffrorna avser det första kvartalet 2022:

• Intäkterna för andra kvartalet 2022 uppgick till 265 (282) MSEK.
  • Kostnaderna för andra kvartalet 2022 uppgick till 196 (182) MSEK.
  • Rörelseresultatet för andra kvartalet 2022 uppgick till 63 (96) MSEK.
  • Avkastningen på eget kapital uppgick till 3,94 (6,32) procent.

Jämförelsesiffrorna avser årsskiftet 2021:

• Bolånevolymen uppgick till 90 165 (84 182) MSEK, vilket är en ökning med 7 procent.
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 17,7 (18,8) procent.

Johanna Cerwall, Skandiabankens vd, kommenterar kvartalet:

Året inleddes med en tilltagande oro för stigande inflation, höga energipriser och ihållande utbudsstörningar. Rysslands krig i Ukraina har ökat osäkerheten samtidigt som vi befinner oss i ett läge där tillväxten i ekonomin är på väg att sakta in. I slutet på juni höjde Riksbanken styrräntan till 0,75 procent samtidigt som ränteprognosen reviderades upp för de närmsta kvartalen. Vi kan nu skönja en viss påverkan på bostadsmarknaden och vi räknar med ytterligare prisnedgångar under andra halvan av året.

Skandiabanken har alltid haft ett långsiktigt perspektiv i sin bostadsutlåning. Till följd av vår restriktiva kreditgivning är våra kunders belåningsgrader låga. Det medför att vi och våra kunder är väl rustade för att kunna hantera eventuella nedgångar av fastighetsvärden.

Trots oro på marknaden har Skandiabanken levererat ett stabilt resultat under andra kvartalet. Bankens utlåning för bolån ökade under kvartalet till totalt 90 mdkr. En ökning om 4 procent jämfört med tidigare kvartal och en ökning om 12 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Vi fortsätter att växa och ökar kontinuerligt vår marknadsandel. Vi slår rekord i både ansökt och utbetald volym och vår bolåneportfölj har vuxit med i snitt 1 mdkr per månad. Ökad synlighet, förbättrad kundupplevelse, ett nytt ansökningsflöde, korta handläggningstider och rekord i antal besvarade samtal är några av alla insatser som gemensamt bidragit till den höga kundnöjdheten och de fina siffrorna vi ser hittills i år. Jag vill rikta ett stort tack till alla medarbetare för deras insatser och engagemang under kvartalet som har bidragit till dessa framgångar.

Ett bolån är ofta den största utgiften för ett hushåll, och det är mer aktuellt än någonsin att välja rätt och se över sin boränta. Våra kunder har hittills i år i snitt betalat mindre i ränta på ett bolån bundet på 3 månader jämfört med den totala marknaden. Hos storbankerna är räntan ännu högre. Under andra kvartalet lanserade vi en ny bolånekampanj som tydliggör skillnaden mellan vår transparenta bolånemodell och storbankernas bolånemodell.

Under kvartalet har vi också genomfört förändringar i kapitalstrukturen för att positionera banken för fortsatt tillväxt. Bankens stärkta finansiella ställning möjliggör vår strategi att fortsätta växa och öka vår marknadsandel.

Vi har även utvecklat en enkel process för kunder som vill öppna ett ISK. Det nya sparflödet hjälper kunder som snabbt och enkelt vill börja spara, i första hand i hållbarhetsfonder.

Avslutningsvis vill jag tacka våra kunder för det fortsatta förtroendet och även tacka vår avgående styrelseordförande Björn Fernström för ett mycket väl fungerande samarbete och hans insatser för Skandiabanken genom åren. Jag vill även passa på att varmt välkomna Arvid Krönmark som från och med början av nästa år kommer att ersätta mig som vd för Skandiabanken.

Kommande rapporteringsdatum:
20 oktober, delårsrapport jan – sep 2022
9 februari, bokslutskommuniké 2022

Delårsrapport för januari – juni 2022 bifogas
All finansiell information om Skandiabanken finns tillgänglig här (https://www.skandia.se/om-oss/om-skandia/finansiell-information/finansiell-info/)

Christofer Zetterqvist, CFO, 08-788 36 15, christofer.zetterquist@skandia.se
Elin Mattsson, presskontakt, 070-660 59 58, elin.mattsson@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har drygt 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra drygt 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se